Tjenester

Navneutvikling

Et godt merkenavn gjør merkevaren både differensiert og distinkt – også visuelt. Det er gjenkjennelig, lett å huske og helt uforglemmelig. Alternativet? Den altfor dyre glemmeboken!

Ni kvaliteter som kjennetegner et godt merkenavn

I Grid deler vi kravene til et merkenavn inn i ni kvaliteter fordelt på tre områder: Strategiske, kreative og tekniske kvaliteter.

  1. Strategiske kvaliteter: Meningsfylt, tilpasningsdyktig, distinkt
  2. Kreative kvaliteter: Lett å huske, klinger godt, designbart
  3. Tekniske kvaliteter: Lett å stave og uttale, språklig bærekraftig, juridisk tilgjengelig.

Les mer om hvordan vi jobber med navneutvikling i vår artikkel: Et godt merkenavn gjør merkevaren både differensiert og distinkt – også visuelt.

Vår tilnærming til navneutvikling

I Grid sin oppskrift på hvordan vi kommer frem til et godt merkenavn legger vi stor vekt på at navnet bør være designbart. Det er ofte navnets meningsinnhold og/eller lydsymbolikk som gir designerne muligheten til å utvikle distinkte merkeelementer som potensielt kan erstatte navnetrekket.

En dyktig identitetsdesigner starter den kreative prosessen med å stille seg spørsmålet: Hva bor i navnet?

Et godt merkenavn er derfor noe du kan “se for deg”, ergo at det er begripelig, og samtidig støtter posisjoneringen av merkevaren. Differensiert og distinkt er mantra i Grid.

Sammen med Agilera skapte vi en ny merkevare. Les mer her.

Ønsker du å finne det beste navnet til ditt produkt eller din tjeneste? Vi hjelper deg å finne det.

Ta kontakt med en av våre rådgivere

Sidsel Lie

Merkevarerådgiver, navneutvikler og partner

Henning Gustavsen

Byråleder, merkevarerådgiver og partner

Thomas Grotle

Merkevarerådgiver, partner