Et godt merkenavn gjør merkevaren både differensiert og distinkt – også visuelt. Det er gjenkjennelig, lett å huske og helt uforglemmelig. Alternativet? Den altfor dyre glemmeboken!
I Grid deler vi kravene til et merkenavn inn i ni kvaliteter fordelt på tre områder: Strategiske, kreative og tekniske kvaliteter.
Les mer om hvordan vi jobber med navneutvikling i vår artikkel: Et godt merkenavn gjør merkevaren både differensiert og distinkt – også visuelt.
I Grid sin oppskrift på hvordan vi kommer frem til et godt merkenavn legger vi stor vekt på at navnet bør være designbart. Det er ofte navnets meningsinnhold og/eller lydsymbolikk som gir designerne muligheten til å utvikle distinkte merkeelementer som potensielt kan erstatte navnetrekket.
En dyktig identitetsdesigner starter den kreative prosessen med å stille seg spørsmålet: Hva bor i navnet?
Et godt merkenavn er derfor noe du kan “se for deg”, ergo at det er begripelig, og samtidig støtter posisjoneringen av merkevaren. Differensiert og distinkt er mantra i Grid.
Sammen med Agilera skapte vi en ny merkevare. Les mer her.