Tjenester

Navneutvikling

Et godt merkenavn gjør merkevaren både differensiert og distinkt – også visuelt. Det er gjenkjennelig, lett å huske og helt uforglemmelig. Alternativet? Den altfor dyre glemmeboken!

Ni kvaliteter som kjennetegner et godt merkenavn

I Grid deler vi kravene til et merkenavn inn i ni kvaliteter fordelt på tre områder: Strategiske, kreative og tekniske kvaliteter.

  1. Strategiske kvaliteter: Meningsfylt, tilpasningsdyktig, distinkt
  2. Kreative kvaliteter: Lett å huske, klinger godt, designbart
  3. Tekniske kvaliteter: Lett å stave og uttale, språklig bærekraftig, juridisk tilgjengelig.

Les mer om hvordan vi jobber med navneutvikling i vår artikkel: Et godt merkenavn gjør merkevaren både differensiert og distinkt – også visuelt.

Vår tilnærming til navneutvikling

I Grid sin oppskrift på hvordan vi kommer frem til et godt merkenavn legger vi stor vekt på at navnet bør være designbart. Det er ofte navnets meningsinnhold og/eller lydsymbolikk som gir designerne muligheten til å utvikle distinkte merkeelementer som potensielt kan erstatte navnetrekket.

En dyktig identitetsdesigner starter den kreative prosessen med å stille seg spørsmålet: Hva bor i navnet?

Et godt merkenavn er derfor noe du kan “se for deg”, ergo at det er begripelig, og samtidig støtter posisjoneringen av merkevaren. Differensiert og distinkt er mantra i Grid.

Sammen med Agilera skapte vi en ny merkevare. Les mer her.

Ønsker du å finne det beste navnet til ditt produkt eller din tjeneste? Vi hjelper deg å finne det.

Ta kontakt med en av våre rådgivere

Sidsel Lie

Merkevarerådgiver, navneutvikler og partner

Henning Gustavsen

Byråleder, merkevarerådgiver og partner

Thomas Grotle

Merkevarerådgiver, partner

Bli bedre kjent med oss

Om Grid