Tjenester

Merkearkitektur

Valg av merkearkitektur skal skape klarhet og styrke den enkelte merkevarens posisjon ved å tydeliggjøre forholdet mellom merkevarene i en portefølje. En gjennomtenkt merkearkitektur gir retning for både nye og eksisterende merkevarer og sikrer en helhetlig merkevarestrategi.

Vi skiller mellom tre hovedstrategier

  1. Branded house: Én sterk merkevare - masterbrand, står i sentrum, og alle produkter og tjenester bygger videre på denne. Et godt eksempel er Google, der ulike tjenester som Gmail og Google Maps forsterker hovedmerket.
  2. House of brands: En portefølje med selvstendige merkevarer, ofte med ulik målgruppe og posisjon. Orkla er et klassisk eksempel med merker som Stabburet, Toro og BigOne.
  3. Hybrid arkitektur: En kombinasjon av de to, hvor enkelte merkevarer står sterkt alene, mens mange produkter er tett knyttet til masterbrandet. Tine er et klassisk eksempel med merker som Biola, Litago og Piano.

I Grid vurderer vi hele porteføljen når vi i samarbeid skal definere merkearkitektur for et nytt brand – eller ved reposisjonering eller rebranding av et eksisterende. Målet er alltid å skape en tydelig, differensiert og effektiv struktur som styrker merkevarens posisjon og gir langsiktig verdi.

Hvordan kan vi skape klarhet, synergier og en vinn-vinn-situasjon i din merkevareportefølje? La oss finne ut av det sammen.

Ta kontakt med en av våre rådgivere

Thomas C. Higgins

Merkevarerådgiver, partner

Kristian Lyse

Merkevarerådgiver

Thomas Grotle

Merkevarerådgiver, partner