Tjenester

Merkearkitektur

Valg av merkearkitektur skal skape klarhet og styrke den enkelte merkevarens posisjon ved å tydeliggjøre forholdet mellom merkevarene i en portefølje. En gjennomtenkt merkearkitektur gir retning for både nye og eksisterende merkevarer og sikrer en helhetlig merkevarestrategi.

Vi skiller mellom tre hovedstrategier

  1. Branded house: Én sterk merkevare - masterbrand, står i sentrum, og alle produkter og tjenester bygger videre på denne. Et godt eksempel er Google, der ulike tjenester som Gmail og Google Maps forsterker hovedmerket.
  2. House of brands: En portefølje med selvstendige merkevarer, ofte med ulik målgruppe og posisjon. Orkla er et klassisk eksempel med merker som Stabburet, Toro og BigOne.
  3. Hybrid arkitektur: En kombinasjon av de to, hvor enkelte merkevarer står sterkt alene, mens mange produkter er tett knyttet til masterbrandet. Tine er et klassisk eksempel med merker som Biola, Litago og Piano.

I Grid vurderer vi hele porteføljen når vi i samarbeid skal definere merkearkitektur for et nytt brand – eller ved reposisjonering eller rebranding av et eksisterende. Målet er alltid å skape en tydelig, differensiert og effektiv struktur som styrker merkevarens posisjon og gir langsiktig verdi.

Hvordan kan vi skape klarhet, synergier og en vinn-vinn-situasjon i din merkevareportefølje? La oss finne ut av det sammen.

Ta kontakt med en av våre rådgivere

Thomas C. Higgins

Merkevarerådgiver, partner

Kristian Lyse

Merkevarerådgiver

Thomas Grotle

Merkevarerådgiver, partner

Bli bedre kjent med oss

Om Grid