Et navn som styrker kundeløftet
Norsk Rikstoto sine analyser viste at navnet Lyntoto var et hinder for spillet. Navnet bidro ikke til å skape riktig forståelse. Er det en kupong som går raskere å fylle ut? spurte mange.
Et godt navn peker på produktets løfte og tilleggsverdi. Nye «Lyntoto» skal gi alle muligheten til å vinne på hest og delta i spenningen. Etter en grundig navneprosess, og testing mot målgrupper, var konklusjonen klar: «Stalltips» er navnet som umiddelbart gir assosiasjoner til trav, eksperthjelp og vinnersjanser.
En merkemaskot som gir merkevaren liv
Stalltips sin visuelle identitet skal begeistre og bidra til at kundene får lyst til å spille. Stalltips har fått sin egen maskot, en hest med personlighet og menneskelige egenskaper.
Merkemaskoten uttrykker og vekker spillglede. Og han vil aktivt kommunisere med kundene for å gjøre hestespill mindre fremmed, og enklere å forstå.
Brukt riktig, er en merkemaskot den mest effektive brand code i forhold til identifisering i reklame og merkevarebygging.
En distinkt visuell identitet som sikrer gjenkjennelse
Stalltips skal være lett gjenkjennelig, og gi en helhetlig opplevelse på tvers av kommunikasjonsflater og kontaktpunkter.
Merkevaren har i tillegg til maskot fått et moderne og distinkt identitetssystem: To visuelle strukturer, buen og sirkelen, som henter sin visuelle link fra løpsbanen og hjulet på sulkyen.
Buen i navnetrekket har bevegelse oppover i en positiv retning, noe som understreker fart, og det å ta deg til topps. Vinklene symboliserer farten, kraften og energien på travbanen og gir en følelse av det å føre noe fremover. De skrå detaljene er linket til Rikstotos logo.
Den spreke fargepaletten består av hovedfargene Lykkelilla og Indigoiver, som bidrar med varme og (spill)glede. Lilla er også en kjønnsnøytral farge med fin balanse mellom maskulint/feminint. I tillegg har vi støttefargene Silkesvart, Blisshvit, Gromgul og Briljantblå.
Grid har arbeidet bredt med rebrandingen av Lyntoto – fra navneutvikling til forenkling av kundereisen på rikstoto.no. Flere leveranser vil bli publisert som egne case.
Oppdragsgiver: Norsk Rikstoto
Illustratør: Kai Klimiont
Priser: To sølv i ANFO Effekt 2021 | Andre medvirkende: Anorak, Starcom