Grid branding er et merkevarebyrå med over 40 års erfaring i å utvikle nye og styrke kommersielt suksessrike merkevarer. Vi forener innsiktsbasert strategi med distinkt design for å skape merkevarer som skiller seg ut, bidrar til vekst – og blir en del av folks liv.
Grid branding startet som Art Aid Design Studio i 1982, grunnlagt av fire designere med ambisjoner. I 1986 endret vi navn til Grid, og siden da har vi vokst og utviklet oss sammen med kundene våre.
I dag er vi et team på 26 rådgivere, prosjektledere, kreatører og designere som fordyper seg i merkevarestrategi, navneutvikling, visuell og verbal identitet, retail- og pakningsdesign, tjenestedesign og digital design.
Fra våre lokaler i Møllergata 23 i Oslo hjelper vi merkevarer med å finne sin distinkte og slagkraftige identitet – alltid i tett samarbeid med kundene våre.
Vår spesialisering ligger i design av identiteter som forløser merkevarens potensial gjennom en differensiert posisjon, distinkte merkeelementer og mental tilgjengelighet. Vi har særlig designkompetanse innen utvikling av retailkonsepter og pakningsdesign. Ved å holde oss oppdatert på beste praksis innen merkevareledelse, sikrer vi at kundene våre får løsninger som ikke bare fungerer i dag, men også skaper verdi over tid.
Branding handler om å skape en tydelig identitet for en merkevare. Ifølge NAOB defineres branding som “innarbeiding av et varemerke gjennom målrettet annonsering, utarbeidelse av logoer o.l.” Brande defineres som “å gi et varemerke en bestemt identitet og gjøre det kjent."
Fra varemerke til merkevare: En sterk merkevare kjennetegnes av en distinkt, gjenkjennelig og meningsfull merkevareidentitet som skaper emosjonell tilknytning og langsiktig verdi for både forbruker og bedrift.
Distinkte merkeelementer (Distinctive Brand Assets) eller merkemarkører, som identifiserer og skaper umiddelbar gjenkjennelse på tvers av flater og kanaler, er kanskje det mest avgjørende suksesskriteriet for å bygge en sterk merkevare.
«Grid er en nøkkelpartner i arbeidet med å styrke Maarud som merkevare. Sammen har vi skapt en tydeligere posisjon og gjennomført et redesign av hele produktporteføljen. Resultatet er økt konkurransekraft, større intern begeistring og økt selvtillit i salgsarbeidet. Grid-teamet er svært kompetent og en fryd å jobbe med!»
Michael George, Brand Design Manager, Maarud AS
Med treffsikker strategi og kreativ magi utvikler vi distinkte og strategisk forankrede identiteter – fra navneutvikling og visuell og verbal identitet til design for fysiske og digitale flater. Målet med vårt arbeid er å skape løsninger som sikrer merkevarens relevans og synlighet i alle kanaler.