Om Grid

Grid branding er et merkevarebyrå med over 40 års erfaring i å utvikle nye og styrke kommersielt suksessrike merkevarer. Vi forener innsiktsbasert strategi med distinkt design for å skape merkevarer som skiller seg ut, bidrar til vekst – og blir en del av folks liv.

Vår historie

Grid branding startet som Art Aid Design Studio i 1982, grunnlagt av fire designere med ambisjoner. I 1986 endret vi navn til Grid, og siden da har vi vokst og utviklet oss sammen med kundene våre.

I dag er vi et team på 26 rådgivere, prosjektledere, kreatører og designere som fordyper seg i merkevarestrategi, navneutvikling, visuell og verbal identitet, retail- og pakningsdesign, tjenestedesign og digital design.

Fra våre lokaler i Møllergata 23 i Oslo hjelper vi merkevarer med å finne sin distinkte og slagkraftige identitet – alltid i tett samarbeid med kundene våre.

Vår spesialisering ligger i design av identiteter som forløser merkevarens potensial gjennom en differensiert posisjon, distinkte merkeelementer og mental tilgjengelighet. Vi har særlig designkompetanse innen utvikling av retailkonsepter og pakningsdesign. Ved å holde oss oppdatert på beste praksis innen merkevareledelse, sikrer vi at kundene våre får løsninger som ikke bare fungerer i dag, men også skaper verdi over tid.

Langsiktige kundeforhold, tillit og samskaping er en av nøklene til suksess. Vi har samarbeidet med noen av Norges sterkeste merkevarer innen FMCG og convenience, fra kiosk og servicehandel til servering, i over 20 år.

Maarud logo
Orkla Logo
Fjordland logo
TINE logo
Norgesmøllene Logo
Diplom-is logo
Ringnes
Grilstad logo
Synnøve logo
Hoff logo
Honningcentralen logo
SSP logo
Mix logo
YX logo
Shell logo
7 eleven logo
Narvesen logo
NTNU
Ruter logo
Bane NOR logo

Hva er branding?

Branding handler om å skape en tydelig identitet for en merkevare. Ifølge NAOB defineres branding som “innarbeiding av et varemerke gjennom målrettet annonsering, utarbeidelse av logoer o.l.” Brande defineres som “å gi et varemerke en bestemt identitet og gjøre det kjent."

Fra varemerke til merkevare: En sterk merkevare kjennetegnes av en distinkt, gjenkjennelig og meningsfull merkevareidentitet som skaper emosjonell tilknytning og langsiktig verdi for både forbruker og bedrift.

Distinkte merkeelementer (Distinctive Brand Assets) eller merkemarkører, som identifiserer og skaper umiddelbar gjenkjennelse på tvers av flater og kanaler, er kanskje det mest avgjørende suksesskriteriet for å bygge en sterk merkevare.

«Grid er en nøkkelpartner i arbeidet med å styrke Maarud som merkevare. Sammen har vi skapt en tydeligere posisjon og gjennomført et redesign av hele produktporteføljen. Resultatet er økt konkurransekraft, større intern begeistring og økt selvtillit i salgsarbeidet. Grid-teamet er svært kompetent og en fryd å jobbe med!»

Michael George, Brand Design Manager, Maarud AS

Hva er en grid?

Fagspråk: et rutenett med punkter med fast innbyrdes avstand. I designverdenen er en grid et system som skaper struktur og orden, et rammeverk for å organisere både digitale og fysiske designflater.
Men et grid er mer enn bare et verktøy. Det representerer en grunnleggende teori og systemtenkning som alle dyktige fagfolk må mestre. God design handler om å vite når reglene skal følges, og når de skal brytes for å skape noe ekstraordinært. Dette prinsippet ligger til grunn for hvordan vi i Grid skaper design som både fungerer og utfordrer.

Våre tjenester

Med treffsikker strategi og kreativ magi utvikler vi distinkte og strategisk forankrede identiteter – fra navneutvikling og visuell og verbal identitet til design for fysiske og digitale flater. Målet med vårt arbeid er å skape løsninger som sikrer merkevarens relevans og synlighet i alle kanaler.

I Grid tror vi på et miljø der faglig utvikling, sosialt samvær og strategisk og kreativt arbeid utfyller hverandre. Vi bygger en kultur med takhøyde, der alle bidrar, utfordrer hverandre og utvikler seg. Gjennom felles arbeidsøkter med kreativ problemløsing, panelvurderinger av strategi og kreative uttak, samt faglige samlinger – vi har årlig seks Grid-kulter, skaper vi en arena for læring og utvikling. Ikke minst den tradisjonsrike Grid-turen til et sted i verden. Det handler ikke bare om å trives, men om å skape et arbeidsmiljø der gode ideer oppstår og sterke team formes.
Fra Grid-tur til San Francisco
Grid-kult med faglig påfyll og workshops

Skal vi jobbe sammen?

Ta kontakt