Tjenester

Merkemarkører

En sentral del av merkevarestrategien er å investere i de riktige merkemarkørene for å sikre at merkevaren er lett å oppdage, lett å kjenne igjen og lett å huske.

Merkeelementenes fire grunnprinsipper:

  1. Merkeelementer: Alle sensoriske signaler som påvirker inntrykket av merkevaren.
  2. Distinkte merkeelementer (distinctive brand assets eller merkemarkører): Elementer som gjør at publikum umiddelbart identifiserer merkevaren.
  3. Valg av merkemarkører baseres på fire kriterier: Lett å legge merke til og huske ✔ Tilpasningsdyktig – fungerer på tvers av kanaler og flater ✔ Fortrinnsvis mulig å varemerkeregistrere ✔ Styrker posisjoneringen og reflekterer merkevarens personlighet ✔
  4. Bruk – eller kast: 100% investering i elementer som det kan bygges kjennskap til og potensielt kan erstatte navnetrekket (logoen).

Les mer om merkemarkørenes rolle i vår artikkel: Distinkte merkeelementer er avgjørende for at merkevaren skal lykkes

Strategisk valg av merkemarkører

Før vi utvikler eller forsterker merkeelementer, gjennomfører vi øvelser sammen med kunden for å kartlegge konkurrentene og kategorien. Vi analyserer hvilke visuelle og sensoriske signaler som dominerer, og hvor det finnes muligheter for å skille seg ut. Sammen prioriterer vi de mest effektive merkemarkørene og sikrer maksimal eksponering i relevante flater.

Vi vurderer også potensialet for distinkte merkeelementer som kan gjøre merkevaren gjenkjennelig uten navnetrekket. Dette inkluderer å identifisere, styrke eller fase ut elementer. Ved behov anbefaler vi å måle de mest fremtredende elementene for å undersøke kjennskap og unikhet.

Sammen med teamet i Orkla samlet vi porteføljen og sikret betydelig hyllestyrke. Les mer om Maxim her.

Hvilke merkemarkører bør du velge? La oss ta en prat.

Ta kontakt med en av våre rådgivere

Kristian Lyse

Merkevarerådgiver

Thomas Grotle

Merkevarerådgiver, partner

Henning Gustavsen

Byråleder, merkevarerådgiver og partner

Bli bedre kjent med oss

Om Grid