Behov for en sterkere merkevare og økt hyllestyrke
Gangbar er laget av gode råvarer og tilberedes «on location» hver dag. Serien består av baguetter, rundstykker, croissanter, juice/smoothies, supper, salater, yoghurt, grøt, pudding og hummus – perfekt påfyll for folk på farten. Produktene fås hos Narvesen og 7-Eleven.
Utfordringen var at den opprinnelige identiteten og designet ikke rettferdiggjorde seriens kvaliteter og kundeløfte. Produktene fremstod anonyme i hyllene med et intetsigende navn som var vanskelig å huske, noe som gjorde merkevarebygging utfordrende.
Nytt navn og visuell identitet som reflekterer kvalitet og tilgjengelighet
Grid bistod med utvikling av merkevareplattform, navneutvikling, visuell identitet og pakningsdesign.
Navnet "Gangbar" er et homonym som betyr både "godkjent" – altså gyldig for alle, og noe man kan gå på, i eller med. Merkenavnet spiller på at produktene gir påfyll og energi gjennom dagen, slik at folk kan holde seg gangbare.
Fargepaletten er holdt minimal for å skape seriepreg på tvers av kategoriene og for å gi kontrast til de ulike råvarene. Fargevalget, som speiler smaksopplevelsen, bidrar til enkel navigasjon og forventningsstyring
Serien har fått et distinkt og rent design, med en logo og merkemarkør som uttrykker både fart, stolthet og kvalitet, uten å bli tradisjonell. Kombinasjonen av navn og design gjør at Gangbar oppleves enkelt å kan ta med seg på veien videre.
Økt salg og synlighet
Å lansere et nytt brand under en pandemi er ikke lett – spesielt når produktene primært selges til folk på farten. Vi er derfor ekstra stolte over at bl.a juice og smoothies hadde betydelig salgsvekst i lanseringsperioden!
Den nye identiteten har gjort merkevaren differensiert og distinkt med økt synlighet og preferanse.
Oppdragsgiver: Reitan AS