Årets Consumer stories med snapshots fra salen

I år ble trendene presentert gjennom innsikter. Generasjon MYO, god stemning, brand UX / CX, og indre reiser var de jeg umiddelbart kjente igjen. Men før det var det foredrag om handel. Globalt og lokalt.

Kong Harald ville ingen lagt merke til

En engasjerende, Alexander Haneng, direktør for digital innovasjon i Posten var førsteperson som entret scenen med spenstig foredrag om netthandel i vekst, ny teknologi og nye muligheter. Veldig bra.

Og han minnet oss om det ikoniske bilde av kong Olav som betaler på Holmenkollbanen under oljekrisen i 1973. Bildet fikk stor oppmerksomhet både der og da, og i media.

– I dag ville ingen lagt merke til kong Harald! Jo, kanskje en, sier Haneng og gjør et byks.

Ja, det er kanskje ikke satt på spissen engang.

Det du vil ha, der du er

Filosof og siviløkonom, Ina von Türow, nå gründer av FNDR som ble lansert november 2017, snakket om avmakt og motmakt i et innlegg om handel og hvordan det urbane rom kan forvitre i takt med utbredelsen av globale prosesser.

Motmakten er det lokale og private som kjemper tilbake. FNDR-appen er plattformen som gir deg tilgang til tilbud og informasjon fra butikker der du er. Appen er fri for reklame og alle brukere er anonyme.

FNDR blir spennende å følge med på. – Og jeg lurer på hvordan navnet vil fungere i koblingen verbal hukommelse og visuell gjenkjennelse. Ikke uten videre uproblematisk. Håper ikke det blir en brems.

Last i hvert fall ned appen FNDR

Make your own

Her om dagen i lunsjen fortalte kollega Tone om den ni år gamle sønnen til en venninne som har egen Youtube-kanal. Han er en MYO. Det lærte jeg i dag på Consumer stories 2018-2020.

Og selv om jeg er en babyboomer (46 – 64) så liker jeg godt generasjon MYO. De lager ting. Finner på. Tester ut. Eksperimenterer. Funker det ikke, så funker det ikke. Da vet de det.

Trendgeneralen selv, Ole Petter Nyhaug har funnet på begrepet MYO. Det er han fornøyd med. Og det funker. Make Your Own er innsikt nr 1.

Den gode stemningen

Vi nordmenn liker ordet koselig. Er kjent for det. – De har det så koselig. Men du har ikke hørt det så ofte de siste årene. Det har vært minimalisme og teknologi. Effektivt. Nå leter mange etter sjarme og personlighet. Herlig.

Det handler om miljø, omgivelser og ikke minst stemning. God stemning er årets 3. innsikt.

Opplevelsen er den nye merkevaren

Bruker- og kundeopplevelse er begrep vi har hørt – og brukt, i mange år. Og særlig i forbindelse med interaksjonsdesign. Nå er endelig opplevelsen innsiktsfullt plassert der den hører hjemme. Merkevarebygging handler om å investere i kunden. Ikke i merket.

Det er selvfølgelig også relevant å snakke om brukeropplevelse, særlig i forbindelse med funksjonalitet. Brand UX/CX er årets 4. innsikt.

Merkeløse merkevarer

Uten fremtredende branding, markedsført i sosiale medier, distribuert til lav pris direkte til forbruker via egen nettbutikk. Ofte med bærekraftprofil.

For en del unge er det viktigere hvordan man kjøper og hvilke verdier produktet representerer, enn hvem som er produsent. Kanskje viktigst: Minimalismen i marketing, direkte distribusjon av produkt sikrer lav pris.

Blir spennende å følge med på eventuell utbredelse av ”hvit etikett” og om "White label brands" blir en videreutvikling av dagens "private label marked". Fysisk i butikk ville det ta en evighet og komme seg igjennom butikken. Å lese seg hyllelangs frem til det du skal ha – eller har lyst på, ville ta tid!

Ja, og hva skriver du på handlelappen neste gang? Eller hva svarer du når kjæresten spør om du skal ha noe i kiosken? Umerkelige merker er årets 9. innsikt. > Brandless

Indre reiser

Maslows behovspyramide har de siste årene blitt toppet med et nytt behov; «transformasjon». En indre reise, et nytt perspektiv. Ny mening. Livet er annerledes etter at du har vært på verdens høyeste fjelltopp.

Eller etter et restaurantbesøk som minner mer om en teateropplevelse. Du gikk ikke dit fordi du var sulten. Indre reiser er årets innsikt nr 10.

Takket av med «salgs-pitch»

Ola Gaute Aas Askheim har jeg sett på scenen gjennom mange år. Den blant mye annet durkdrevne konferansieren har egen tøtsj. Også i klesveien. – Tenker mange med meg husker tversoversløyfa.

I år avsluttet vertskapet med en kort presentasjon av rapportens innhold med en pris for deltagere, og en for ikke-deltagere. Anbefaler den rikholdige rapporten på det varmeste.

Ikke bare fordi den er viktig og interessant, men fordi disse trendene bør følges. Da er det mye som blir bedre. Og tillit er den nye valutaen – uten at jeg husker hvilken innsikt det var. Men jeg så det på skjermen og legger derfor tillit som verdi inn i alle 10.

Seminaret var veldig bra i år igjen!

Er du interessert i den sanselige forbruker har jeg skrevet litt om tema i for eksempel Vi stoler ikke på intelligensen og Sanseinntrykkene styrer dine valg.

Aktuelt
Sidsel Lie