Pakningsdesign og trender 2018

For 2018 er det seks trender jeg mener er verdt ekstra oppmerksomhet. – Særlig pastell og plakat.

Et tastetrykk unna

Hva skjer med utviklingen innen pakningsdesign når tradisjonell handel utfordres av stadig økende netthandel? Trenger vi egentlig design når neste bestilling er et tastetrykk unna?

Svaret er et rungende ja. Både produkter og pakningsdesign utvikler seg i takt med forbrukers endrede vaner og behov. Kravet om å fremstå både attraktiv og annerledes, relevant og relaterbar gjelder fortsatt – og i enda større grad på nett der utvalget er enormt og konkurransen ditto ubarmhjertig.

Pastell

Pastellfarger er tilbake for å gi oss et mer nedtonet og vennligsinnet uttrykk. Pakningene fremstår feminine med en varm aura som lokker oss rolig til seg, fremfor skrik og skrål med intens fargebruk og skarpe kontraster.

Det føles nært og ærlig, og i mindre grad som «fake news».

Generelle trekk: Duse farger, myke kontraster, rolige overganger.

Van Leeuwen Artisan Ice Cream lager premium iskrem av høy kvalitet med de fineste organiske ingredienser, alt laget fra «scratch» i Brooklyn.

Van Leeuwen selger både klassiske og veganske varianter fra egne isbiler, i egne småbutikker i New York og Los Angeles, i dagligvare og på nett.

Identitet og pakningsdesign ble redesignet i 2017 av Pentagram og resulterte i 50% salgsøkning – ikke så verst effekt av pastellfarger altså!

Se presentasjonen signert Pentagram > Van Leeuwen

Skriblerier

Et relaterbart uttrykk som vekker gode minner fra barndommens bekymringsløse tilværelse. Også som voksne kjenner vi oss igjen i disse håndtegnede skribleriene.

Det er morsomt og uhøytidelig, og pakningene fremstår som folkelige med et glimt i øyet – jommen sa jeg jovialt!

Generelle trekk: Håndtegnede skriblerier og kruseduller, leken typografi.

Skikkelig «Vossastemning» på disse ølflaskene fra Voss Fellesbryggeri designet av Creuna. Det skriblete uttrykket passer godt på et produkt fra Voss, hvor folk er kjent for å være lekne og uhøytidelige, og å dyrke egenart.

Og som bryggeriet skriver om seg selv på hjemmesiden – Me lagar øl basert på lokale heimebryggingstradisjoner. Bak L/L VOSS FELLESEBRYGGERI står det folk som trass alt har drukke ein del øl.

Forenkling

Det minimalistiske har vi sett en del de siste årene, og minimalismen blir nok ikke borte med det første. Fortsatt handler det om å strippe ned designet til det aller nødvendigste uten å bli for abstrakt eller primitiv.

Budskapet skal være enkelt og tydelig, og resultatet blir ofte stilrent og elegant. Utfordringen kan være å finne symboler og visuelle signaler som mange kan relatere seg til – dvs. som mange både kjenner igjen, og kjenner seg igjen i.

Generelle trekk: Få grafiske elementer, mye luft, sterke fargekontraster, ryddig og elegant oppsett.

Chobani er USAs mest solgte yoghurt-merke. Det nye visuelle uttrykket fremstår dempet, minimalistisk og mer naturlig versus mange av sine mer støyende konkurrenter.

Det handler om å finne tilbake til sine røtter, og fremstå ekte og ærlig.

Retro

En trend som er lett å relatere til ettersom den henter virkemidler fra vår felles fortid. Det grafiske uttrykket påminner om svunne tider, og kan formidle solid kvalitet – uendret siden produktets spede begynnelse for lenge siden.

Retrodesign forteller en historie om tradisjon, respekt og dedikasjon, verdier som fortsatt står seg godt – litt som vinyl.

Generelle trekk: Retro typografi, utstrakt bruk av streker/linjer for å fremheve, miks av flere fonter, rikt og detaljert uttrykk.

Mønster

Denne trenden fortsetter med uforminsket styrke. Her er det repetisjon av grafiske elementer og former som gjelder. Effekten er ofte et visuelt smell i hylla og vi gjenkjenner merkevaren på lang avstand basert på mønsteret, helt uavhengig av navn og logo.

Dette uttrykket har uendelige variasjonsmuligheter og egner seg derfor godt på produkter med mange varianter. Ofte ordentlig tøft.

Generelle trekk: Repeterende bruk av mønster – visuelt ekko, ulike farge- eller formvariasjoner innenfor samme tema.

Plakat

Inspirert av grafiske effekter og et visuelt språk hentet fra filmplakat-verden. Uttrykket blir underholdende og skiller seg godt ut.

Filmreferanser er ofte velkjente og brukt på denne måten tydeliggjør man hva pakningen skal formidle – et smart trekk for å skape en unik identitet med tematisk gjenklang.

Generelle trekk: Plakatoppsett, filmreferanser og frodighet.

Godt pakningsår 2018!

Aktuelt
Thomas P. Joyce