Skiltplaner Østensjøbanen
Grid har i samarbeid med Ruter utarbeidet skiltplaner for samtlige stasjoner. Dette innebærer planlegging av veivisningsskilt, informasjonsmontre, stasjonsnavnskilt og fjernsignal, samt planlegging av billetteringsinstallasjoner, alt ut fra et brukerorientert ståsted.
Bakgrunn
10. januar 2016 gjenåpnet banen etter å ha vært stengt i ni måneder. Østensjøbanen hadde skinner og infrastruktur fra 1967.
For å doble frekvensen på togavgangene var det helt nødvendig med omfattende oppgradering. Med dette ble også alt nytt på plattformene. Ny belysning, nye leskur og nye informasjonselementer.
Oppgave og løsning
Grid har i samarbeid med Ruter utarbeidet skiltplaner for samtlige stasjoner. Dette innebærer planlegging av veivisningsskilt, informasjonsmontre, stasjonsnavnskilt og fjernsignal, samt planlegging av billetteringsinstallasjoner, alt ut fra et brukerorientert ståsted.
Ruters høye ambisjoner om å tilby trafikantinformasjon for alle typer reisende gjør at alle informasjonsbærere og deres plasseringer er gjenstand for svært grundige vurderinger. Prinsippene for veivisning ble utviklet i 2011, og har siden blitt brukertestet og videreutviklet fram til i dag.
Oppgaven har involvert designdisipliner som tjeneste-, industri- og kommunikasjonsdesign.
Noen av stasjonsbyggene har også fått nytt liv gjennom veggkunst. Flere tusen reisende kan glede seg over nyoppussede stasjoner og raskere bane til Bøler. I april åpnet også de tre siste stasjonene og trekningen Stortinget – Mortensrud ha nå doblet kapasitet.
Oppdragsgiver: Ruter
Samarbeid: Sprint Consulting
Foto: Marc Thirouin