God og engasjerende jul med god avsenderidentitet
Q-meierienes julekartonger ivaretar både julestemningen, forbrukerengasjementet og det etablerte visuelle uttrykket på Qs melk og matlagingsprodukter
Grids leveranse
Pakningsdesign for Q-melk og Q-fløte og forbrukerinvolvering på nett.
Oppgave
Utvikle et design som både er blikkfang i butikk og som vekker følelser ved frokostbordet. Berike julemelken med engasjerende oppgaver på kartongen og på nett.
Strategi
Pakningsdesign: Formidle gjenkjennbare fortellinger om juleforberedelser, og sørge for at fremsiden vekker nysgjerrighet i butikk. Nett: Skape en mekanisme som gir lyst til å spille på nytt.
Hva forbereder de til jul?
Varme og fellesskap er stikkord for hva vi alle ønsker oss til jul, og er utgangspunktet for designuttakene.
Hver melkevariant har ett tema knyttet til nissefar, nissemor, nissegutt og nissejentens forberedelser. Hva pynter de med til jul? Hva skal de bake med? Hva ønsker de seg? Hva skal de spise?
Tema strekker seg over alle kartongens sider med illustrasjoner, samt en emojirebus som gir svar på tematikken.
En QR-kode unna
Klarer du å løse emojirebusene er du kvalifisert til å delta i Q-meierienes julequiz. Den er bare en QR-kode unna. Hvor mange riktige klarer du, og hvor fort klarer du å svare?
Kommer du ikke inn på top score-listen, kan du forsøke på nytt - nye spørsmål venter. Og kanskje det til slutt er du som vinner Qs egen julegenser?
Stort engasjement
Diskusjonene om riktig løsning på emojirebusene skjer ikke bare ved frokostbordet, men også i sosiale medier. Bilder av kartongene spres og viljen til å hjelpe hverandre er stor.
Konkurransementaliteten er større for julequizen, hvor de ivrigste spiller mange ganger daglig. Hver dag gjennomføres mer enn 500 quizrunder med en gjennomsnittlig tidsbruk på ca 2 minutter.
Oppdragsgiver: Q-meieriene Illustrasjoner: Jon Arne Berg, byHands