Urkraft 2.0: En sterk merkevare blir sterkere

Redesign av Urkraft bygger en tydelig merkevare-fortelling som gjør avstanden til konkurrentene enda større.

Bakgrunn

I 2018 ville Norgesmøllene utfordre markedsleder Axa på havregryn. Grid fikk oppgaven med å utvikle merkeposisjon, navn og design. 

Der havregryn tradisjonelt blir formidlet som et trygt og traust landbruksprodukt, så vi potensialet i et navn og design som formidler energien havregryn gir. 

Resultatet ble merkevaren Urkraft. Det er særlig den visuelle utformingen av navnetrekket, samt foto og tekst på siden av pakningen, som formidler den tøffe, energiske personligheten vi så for oss. 

Etter tre år med svært godt salg kom Norgesmøllene tilbake: Nå er vi klare for å forsterke den emosjonelle verdien som ligger i sunn, langvarig energi.

Energi inn i en attraktiv kontekst 

Gjennom arbeidsmøter med Norgesmøllene landet vi en spisset merkevareposisjonering: Urkraft skal oppleves som naturlig energi til å oppleve mer. 

Der andre merkevarer er opptatt av energi til et ustanselig prestasjonsjag, gir Urkraft deg overskudd til det du egentlig drømmer om. 

I tråd med produktenes naturlighet og norske opphav, definerte vi norsk natur som Urkrafts lekegrind. 

Mindre råvare, mer merkevare

Vi ønsket å beholde den røffe Urkraft-logoens hvite, ujålete bakteppet. Og siden havregryn er et velkjent produkt for de fleste, kunne vi med fordel gi avkall på produktbildene, og i stedet gi plass til merkevare-fortellingen. 

Nytt pakningsdesign
Urkraft 2.0: Redesign

Hver produktvariant presenterer en egen naturopplevelse fra et sted i Norge. 

Bildet på fremsiden setter stemningen. Baksiden beskriver opplevelsen stedet byr på, supplert med fakta og tips. 

Urkraft på tur

Matinspirasjon på merkevarens premisser

En merkevare som ønsker å skape et tydelig etterlatt inntrykk, må legge merkevareposisjonen til grunn for alle valg. 

Matinspirasjon

Oppskriftene på pakningene er energirik mat som egner seg både før og under turen. Eksempelvis havrebar, bananpannekaker, kjøleskapsgrøt og steel-cut salat. Bildestilen er røff, maten real og settingen naturnær.

Redesign og styrket posisjonering
Differensiert og distinkt

Resultatet av redesignet er et pakningsdesign hvor alle elementer til sammen gir en sterk, samstemt opplevelse av merkevaren Urkraft.

Merkevaren gir økt verdi ved merkeutvidelser 

Urkraft er basert på råvaren havre, men er mer enn det funksjonelle produktet. Merkeløftet, personligheten og merkefortellingen om opplevelser i norsk natur, gir en merverdi på tvers av produktkategorier. 

Lanseringen av havrebars er godt differensiert fra eksisterende bars i butikk gjennom å være en del av merkevaren Urkraft.

Posisjonering merkevaren Urkraft

 

Oppdragsgiver: Norgesmøllene AS

Kategori: Produkter

Leveranse: Merkevarestrategi | navn | visuell identitet | pakningsdesign

Filmproduksjon: Field Productions 

Naturfoto: Bård Basberg, Sverre Hjørnevik, Vegard Aasen,  Andreas Winter

Matfoto: Aina C. Hole

 

Vil du vite mer om dette prosjektet? Ta kontakt med Thomas