Økt effekt på merkelojalitet og salg ved redusert logoeksponering
Jo mer vi føler, jo mer kjøper vi. Men forskningen er også veldig tydelig på at voiceover, produkt- og logoeksponeringer er elementer som punkterer følelsene.
Merkelojalitet og salg
Hver av de 25 filmene (behørig testet) på listen til FeelMore 50 fortjener sin plass ved at de setter publikums følelser i sving. Dette er de beste reklamefilmene med effekt på merkelojalitet og salg. Forskningen dokumenterer også at voiceover, produkt- og logoeksponeringer er elementer som punkterer følelsene.
Lettrørt som jeg er kjente jeg tidlig i denne Budweiserfilmen, som i fjor lå øverst på listen, at tårene presset på. Og det er lett å forstå når du er bevisst at overeksponering av logo, litt vareprat og noen produktbilder raskt ville satt en stopper, eller i hvert fall dempet følelsene kraftig. Og det er nettopp følelsene som er big business.
The Clydesdales "Brotherhood" - 2013 Budweiser Super Bowl [Commercial]
Følelser er også big business i butikkhyllene
Det er ikke bare emosjonell reklamefilm med sterke følelser og affekter som fremmer salg. Det gjør i høyeste grad også merkeidentitet og pakningsdesign. Følelser er en psykologisk reaksjon på sanseinntrykk, og i det daglige en avgjørende, og underbevisst motivasjon for handlinger og valg. Elementer som merkenavn og visuelle uttrykk produserer følelser som styrer identifikasjon, motivasjon og valg.