Norges eldste designbyrå feirer inngangen til det nye året ved å markere 40 år i merkevarenes tjeneste

Aktuelt
Grid branding

11. Januar er det 40 år siden Grid branding ble stiftet og er med det Norges lengstlevende merkevare- og designbyrå. Byrået lever i beste velgående og vinner stadig nye oppdrag for landets ledende merkevarer.

Fra rock´n roll til bank og forsikring

Art Aid Design Studio AS ble stiftet av Reidar Holtskog, Terje Børresen, Sven Skaara og Frank Myrseth i januar 1982. Forløperen var samarbeidet mellom tre designere (Reidar, Terje og Sven) som ble etablert sommeren 1981. Høsten 1982 ble den danske illustratøren og designeren Niels Ditlev partner.

«Det var jo litt rock´n roll i starten», forteller Frank Myrseth, som var første byråleder. «Kreativitet og nytenkning ble absolutt prioritert på bekostning av bunnlinjen, som var så som så. Utgangspunktet for prosjektene var at de helst skulle tilfredsstille en kombinasjon av minst to av tre F-er fra uttrykket fun, fame and fortune. Det ble mye musikk, illustrasjon og fashion og mest fun and fame.

På siden av all den kreative galskapen som skapte Art Aid miljøet, ble det etter hvert bygget opp en formell underliggende struktur i det stille. Og det store skiftet for selskapet kom etter et studieopphold Reidar Holtskog hadde hos Pentagram i London.

Inspirert av det Pentagram kunne levere av grafisk design, produktdesign og interiørdesign, bestemte vi oss for at vi skulle bli Skandinavias ledende flefaglige designmiljø. Men til forskjell fra Pentagram som var delt inn i avdelinger ønsket vi å forene de ulike disiplinene ved at de skulle sitte skulder ved skulder og jobbe i samme rom for å utvikle helhetlige løsninger.

Vårt andre forbilde var merkevarestrategene i Landor Associates.

Kongstanken var å bygge et miljø som var en kombinasjon, inspirert av det beste fra Pentagon og Landor. Et slikt strategisk designmiljø fantes ikke i Norge eller Skandinavia for den saks skyld. Vi var overbevist om at «Good design is good business» og vi ville inn i styrerommene og øve innflytelse på øverste nivå. Da kunne vi ikke hete Art Aid lenger.

Inspirert av det digitale, grafiske og tre-dimensjonale grensesnitt falt navnet på Grid (fagterm; rutenett med punkter med fast innbyrdes avstand), med strategisk design som en markering av hva vi ønsket å vektlegge. Vi ansatte den første arkitekten og den første industridesigneren, fikk vår første bank og forsikringsselskap som kunde og resten er historie, som det heter.»

Helhetlige merkeopplevelser

Henning B. Gustavsen har vært byråleder i Grid siden 2009 og ansatt i byrået siden 1999.

«Jeg opplever at Grid er bedre rustet enn noen gang til å skape merkevarer som lykkes. Den flerfarglige tilnærmingen til merkevarebygging som gründerne tuftet selskapet på, er fortsatt like aktuell. Selv om kundenes behov, faget og ferdighetene som kreves, utvikler seg hele tiden, er det flerfaglige selve bærebjelken i det vi gjør for å skape helhetlige merkeopplevelser.»

Sorte tall i 38 år

Grid har siden oppstarten for 40 år siden, ikke bare overlevd, men overlevd med god margin. Oppdragsgiverne våre får god avkastning på investeringen de gjør hos oss, noe som bidrar til høy kundelojalitet. Det igjen betyr hyggelig avkastning til både medarbeidere og aksjonærer i Grid. Med unntak av 1987 og 2009, hvor finanskrisene bidro til et marginalt tap, har tallene vært sorte.

180 medarbeidere

«Suksessen til Grid er naturligvis skapt av de medarbeiderne som til enhver tid jobber her.» sier nåværende byråleder, Henning Gustavsen.

«Flinke folk vil gjerne jobbe med andre flinke folk, så vi har tiltrukket oss mange av de beste. 180 personer har vært ansatt i Grid siden starten i 1982. Det er alle disse vi kan takke.

Grid er 40 år unge og vi har svært ambisiøse medarbeidere som vil mye. Vi skal fortsette å være et av Norges ledende merkevare- og designbyråer. I tillegg til leveranser innenfor merkevarestrategi og design bygger vi nå også opp mer kompetanse på kommunikasjon og reklame.

Å oppleve at vi og våre kunder lykkes 40 år etter at Art Aid ble stiftet gjør oss begge veldig stolte», avslutter Gustavsen.

Toppbilde: Henning B. Gustavsen, byråleder i 2022 og Frank Myrseth, byråleder i 1982.

Grid branding AS er et norsk partnereid merkevare- og designbyrå, etablert i 1982. Omsetning 2021: 32 millioner Antall ansatte: 27 Jobber med kunder som: Q-Meieriene, Kavli, Ringnes, Orkla, Synnøve Finden, Reitan Retail, Coop, Ekornes, Norgesmøllene, Glava, Select Service Partner, Ruter og Bane NOR.

Du kan lese mer om den spede begynnelse i artiklene Inspirasjon som forretningsmodell og Nei til kundeforhold, fun og litt fame. Og alle som har vært med på reisen finner du her.