Når vil Tine fjerne logoen?

Nå kan vi se Tines segmenterte og sterke merker, som for eksempel Biola, støttet av Tine i en outline logo. Sort eller hvit.Visuell identitet

Visuell identitet

I 1933 dukket Tines tine opp for første gang. Den gang som Norske meieriers symbol og merkeelement. I 1992 ble den visuelle identiteten påført merkenavnet Tine, og det visuelle kjennetegnet ble en kombinasjon av Tine logo (navnetrekk) og tinen som symbol i fargene rødt, hvitt og blått. I 2015 kan vi se Tines signatur i sort eller hvit outline

Intelligente merker

For et par år siden så jeg en presentasjon av Starbucks sitt skilt- og fasadeprogram. Formmessig var det stor variasjon. Man tillot arkitektur og miljø å være førende for det grafiske designet samtidig som det ikke var tvil om at det var Starbucks. Sympatisk, tenkte jeg. Intelligent.

Nå signerer Tine sine sterke og segmenterte merker, som for eksempel Biola, med en outline logo i sort eller hvit.

Bildet er lånt fra Cretalux

Om folk flest faktisk oppfatter et merke, som tar hensyn til omgivelse og blir en integrert del av en større helhet, som intelligent, vites ikke. Men jeg tror vi underbevisst og intuitivt enser det. Og setter pris på det.

Tine står fortsatt som garantist for kvaliteten på Biola og støtter merkevaren, men nå uten å være unødig prangende eller kun seg selv nok.

En god støttespiller skal bidra til å skape rom og underbygge troverdighet. Ikke bare ta plass. Dette gjelder merkearkitektur, men også i høyeste grad identitetsdesign og merkeelementer.

Apple har ikke logotype (navn skrevet med særpreg). Og du ser aldri det stå Apple sammen med symbolet. Det er helt unødvendig. Shell flyttet logotypen ut av symbolet i 1971, og fjernet navnet helt i 1999. Fler og fler gjør det. Med god grunn.

Tine kan fjerne TINE fra tina

I jakten på gode navn som bidrar effektivt til å bygge et sterkt merke har begrep som er konkrete en fordel: Shell, Apple, Jaguar, Puma, Tine, Stabburet, Toro, Synnøve Finden og Kiwi (har alltid lurt på hvorfor ikke Kiwi benytter verdens vakreste frukt som symbol), for å nevne noen.

Les mer om effekt, og merkenavn med visuelt motstykke (pendant) her.

Om Tine noen gang kommer til å fjerne TINE fra tina er jeg spent på. Men skulle mer enn gjerne sett løsningen, og testet effekten.

Et eple her, og et eple der

I mange år i forbindelse med forelesninger, foredrag og presentasjoner har jeg spurt forsamlingen om hvilken norsk aktør som også har eple som symbol. En sjelden, sjelden gang er det en som svarer Frp. Men stort sett er det ingen som har registrert eplet enda vi i perioder ser det i aviser og på TV daglig. Hvorfor ikke?

Vanlig er usynlig.

Det er flere grunner til det, irrelevans blant andre. Mangel på særpreg er også en utfordring. Hovedårsaken derimot vil jeg mene er at logo og symbol er låst til hverandre. Det oppstår en kamp om oppmerksomhet og eplet taper. Arbeiderpartiets rose, derimot, fungerer på egenhånd, og særlig godt i kombinasjon med slagord.

Jeg spør også forsamlingen om hva som er det første de tenker når jeg sier Fremskrittspartiet. Standardsvaret er Carl-Ivar eller Siv. Aldri fremskritt.

Et godt navn er designbart og/eller skaper fordelaktive forventninger det leveres på.

Illustrasjonsbildet (3D med 3D-briller) er lånt fra Tines nye designbyrå sin nyhetsmelding Tine til Cretalux

LOGO fra gresk; ord, tale. Navn skrevet med særpreg og kan registreres i varemerkeregisteret som figurmerke. SYMBOL fra gresk; tegn, symbol. Kan registreres i varemerkeregisteret som figurmerke desrsom det har tilstrekkelig særpreg

Les også om logoer som fremmedelement: Når logoen plutselig ser ut som et klistremerke