Strategi
De beste merkemarkørene er de som også bygger opp under en ønsket posisjon for merkevaren. Det var Maarud som brakte potetchips til Norge, og er landets eldste chipsprodusent. Vi ønsket derfor å etablere en merkemarkør som forsterker Maaruds kompetanse og stolte historie.
Skjoldet binder porteføljen sammen
Potetgull er Maaruds mestselgende produktserie. Dette designet inneholder et element som kan minne om et skjold. Vi så et stort potensial i å endre formen slik at oppfattelsen av skjoldet ble mer umiddelbar.
Skjoldet bygger opp under ønsket posisjon gjennom å symbolisere stolthet, styrke og mot. Forskningen viser dessuten at sansbare signaler som vi forstår hva er, huskes bedre.
Rom for variasjon
Maaruds over 60 snacksprodukter er deler av samme merkevare, men leverer likevel ulikt på funksjonelle og emosjonelle behov.
Identitetssystemet hensyntar det. Gjennom å midtstille skjoldet skapes det mer rom til synlig variasjon i bakgrunnen. Eksempelvis har den ekstra sprø chips-serien Superchips en superbombe bak skjoldet. Og i tråd med en yngre brukergruppe er fonten mer energisk enn for Potetgull.
Tortilla, som går “all in” på ekstra rike smaker, har et røft stilisert tortilla-flak i bakgrunnen, og et tøffere navnetrekk.
Baksider som blir lest
Teksttunge baksider er byttet ut med et felles designgrep som blir lagt merke til: Blikkfanget er et stort bilde av ett eksemplar av produktet med tre grunner til valg knyttet til bildet. Øvrig innsalgstekst er alltid under 25 ord.
Redesignet av Maarud viser at man i iveren etter å følge Ehrenberg-Bass sitt mantra om å være distinkt, ikke trenger å gi opp andre behov som gir merkevarer suksess: Merkemarkører kan designes for å bygge posisjon.
- Og gjenkjennelighet på tvers kan forsterkes samtidig som serier og enkeltprodukters behov for å formidle sin særegenhet blir ivaretatt.
Se hele caset.