Fountain er et godt eksempel på effektiv designdrevet kommunikasjon

Fountain Beverage er et nytt selskap som leverer vann fra New Yorks mineralkilder. Vannet er uten sukker med naturlige smaksingredienser og lite kalorier.

Navnet i navet

Å utvikle et potensielt sterkt merke starter med valg av navn. Et godt navn er relevant i meningsinnhold og budskap. De beste navnene forsterker merkeløftet og bidrar effektivt i posisjonering av merkevaren.

Mineralkilder er et begrep som beskriver naturlig kildevann som inneholder oppløste salter fra bergartene som ligger i tilknytning til vannet. Vannet samles og tappes som mineralvann.

Ordet fountaine sin opprinnelse er fransk for naturlig kildevann. Produsentens formelle selskapsnavn er Fountain Beverage Co., en forlengelse av merkenavnet som gir en kompetansevirksomhet økt autoritet. Domenet er hellofountain.com, noe som indikerer at Fountain prioriterte et godt merkenavn fremfor ledig domene.

Pendant eller skjult budskap?

Pendant (visuelt motstykke til navnet) er en særdeles effektivt teknikk i forhold til hukommelse. Vi husker lett det vi kan se for oss. Når logosymbolet i tillegg er en ikonifisering av navnet blir det rene hjerneklisteret, ref Apple, Shell, Puma, Jaguar m.fl.

Pentagram som har utviklet Fountains visuelle identitet, pakningsdesign og kampanjer valgte et logosymbol som er såpass abstrahert at det grenser mot et skjult budskap.

Men allikevel ikke mer skjult enn at koden – en visuell avsløring, knekkes på nanosekunder, noe som bidrar som en interessevekker og byggesten i vår relasjon til merkevaren. Les også: Merkevarens 4 trylleformler

Dette er teknikker som skaper sanseinntrykk som tiltrekker og stimulerer oss uten at vi tenker over det.

Differensiert og distinkt

På grunn av stadig økte krav til effektivitet i kommunikasjon og markedsføring i en verden full av støy og høye rop om oppmerksomhet, er brand codes og distinctive brand assets tidens buzzwords.

Greie nok begreper, men greia er den samme som den alltid har vært:

Skal merkevaren lykkes må kundeløfte og posisjonering være differensiert og merkeelementene, i hovedsak merkenavn, navnetrekk og/eller logosymbol, være distinkte.

Hel ved er oppskriften på suksess

Merkevarens suksessoppskrift for effektiv merkevarebygging (les høy ROI) kan forenklet oppsummeres i tre trinn:

1. Merkeløfte: Det merkevaren lover å levere må være differensiert med en attraktiv og troverdig tilleggsverdi som er annerledes enn konkurrentene i kategorien.

2. Merkenavnet: Velg et navn som bidrar effektivt i posisjonering av merkevaren ved at navnet peker på kundeløfte.

3. Visuell identitet: Design merkeelementer som visuelt forsterker meningsinnholdet i merkenavnet, ergo kundeløftet, samtidig som elementene er distinkte – altså lett gjenkjennelige.

Les og se hele caset: Brand identity for a new line of CBD-infused sparkling water.

Hellofountain.com

Fra Pentagrams casebeskrivelse: Fountain kombinerer to trender innen sunn livsstil: 1) Egenskapene til CBD (cannabidiol) produkter driver et eksploderende marked som forventes å nå 15 billioner dollar innen 2025. 2) Kullsyreholdig smaksatt vann er en av de hurtigst voksende kategoriene innen drikkevarer, med en omsetning på 2,45 billioner dollar i 2019.

Er du opptatt av trender les også: Test av trenddrikken hard seltzer