Designdagen 2014. Snapshots fra salen

1. Dip, dip hurra!

Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) feirer fem år. Løsningene gir resultater. Det virker. Det mest imponerende – og gripende (når du ser filmen), er brystkreftkøen som er redusert fra inntil 12 uker til én. Anbefaler å lese Designere fjernet brystkreftkøen. Og i hvert fall se filmen: Hvis pasienten fikk bestemme.

Hvis pasienten fikk bestemme

2. Hva for hvem før hvordan

Halogen holdt bra og interessant foredrag om hva design er. Altså hva designere, oppdragsgivere og folk flest legger i begrepet. De hadde tatt egen medisin og spurt sine kunder. En gjenganger er at designkjøpere (brukere) er usikre på hva de kan forvente. Det skal vi designere ta innover oss og trene på å kommunisere bedre. Det er mindre interessant at faget består av ulike disipliner enn at det er snakk om å finne løsningen på et problem.

Design er primært en metode. En tilnærming. Det handler mye om samhandling og kommunikasjon. Bærekraft og business.

Halogen er blant andre inspirert av Basadur. Det er ingen dårlig ide. Der er det mye å hente.

3. Creative Destruction: Design as an agent for change in complex systems

Kreativ destruksjon er i utgangspunktet et økonomisk begrep fra 50-tallet. Design som endringsagent handler om nyskapning (disruptiv innovasjon) som tilintetgjør eksisterende system eller marked. Er du interessert i kompleksitetens detaljer se filmen fra fagdelen.

Skapende tilintetgjøring! Det er dramatikk i det. Forandring fryder som kjent ikke.

4. Living the brand. Building a culture

Living the brand er selvfølgelig basert på Living the dream. Husblindhet, travle dager og profittjakt har en stygg tendens til å tilintetgjøre drømmer, mål og mening. Her var det gode foredrag med viktige påminnelser. Visse ting kan ikke sies for ofte.

5. When do design & innovation add value to business

Foredragsholder applauderte blant annet verktøyet The Business Model Canvas. Verktøyet er særs nyttig i forbindelse med innovasjon i forretningsmodellen. Men også for designere som søker å forstå hvordan en tjeneste eller virksomhet tikker og går. Hvordan skapes og kapres verdier? Anbefales på det sterkeste.

6. Get up / Stand UP – the call for evangelical design leadership

Morsomt og alvorlig. Vi designere piper ofte om at vi er misforstått. At folk tror det handler om form og farge. Fine møbler og pene ting. Ja, hvem har skylda for det tro? Jeg har til og med hørt designere uttale at vi bør kanskje slutte å si at vi jobber med design, for da bare… Det er en fryktelig dårlig strategi. Ikke tenk tanken. Slutt å pip. Gjør noe med det. Det er faktisk et felles ansvar.

7. 5 / 15

Siste innslag før prisutdeling var fem designere i noen minutter hver om visualisering. Ja, det er også en viktig del av det. Veldig viktig. Vi mennesker forstår best det vi kan se – å se for oss. Forestillingens kraft er enorm. – Derfor er gode visjoner billedsterke.

Norsk Designråd streamet hele fagdelen, samt prisutdelingen: 09.30 – 19.30. Det er veldig mye å se... Men det går sikkert an å spole litt. Eller se litt nå og da.

God fornøyelse!

Aktuelt
Sidsel Lie