5. When do design & innovation add value to business
Foredragsholder applauderte blant annet verktøyet The Business Model Canvas. Verktøyet er særs nyttig i forbindelse med innovasjon i forretningsmodellen. Men også for designere som søker å forstå hvordan en tjeneste eller virksomhet tikker og går. Hvordan skapes og kapres verdier? Anbefales på det sterkeste.
6. Get up / Stand UP – the call for evangelical design leadership
Morsomt og alvorlig. Vi designere piper ofte om at vi er misforstått. At folk tror det handler om form og farge. Fine møbler og pene ting. Ja, hvem har skylda for det tro? Jeg har til og med hørt designere uttale at vi bør kanskje slutte å si at vi jobber med design, for da bare… Det er en fryktelig dårlig strategi. Ikke tenk tanken. Slutt å pip. Gjør noe med det. Det er faktisk et felles ansvar.
7. 5 / 15
Siste innslag før prisutdeling var fem designere i noen minutter hver om visualisering. Ja, det er også en viktig del av det. Veldig viktig. Vi mennesker forstår best det vi kan se – å se for oss. Forestillingens kraft er enorm. – Derfor er gode visjoner billedsterke.
Norsk Designråd streamet hele fagdelen, samt prisutdelingen: 09.30 – 19.30. Det er veldig mye å se... Men det går sikkert an å spole litt. Eller se litt nå og da.
God fornøyelse!