Et fantastisk produkt kan klare seg helt utmerket uten et godt navn

- Det tar bare så jækla lang tid og koster vanvittig mye penger å bygge merkevaren.

Alle gode ting er tre

O er navnet på det nye verdenshavssenteret som skal stå klart på Dokken i Bergen om noen år. Senteret skal huse Fiskeridirektoratet, Havforskningsinstituttet og det nye Akvariet i Bergen.

Lansering av det nye navnet. Bildet er hentet fra artikkel på nrk.no. Foto: Roj Ferman

Navnet O ble lansert onsdag 8. juni og det tok selvfølgelig ikke mange timene før hylekoret var i gang med oppslag i aviser og innslag på Dagsnytt 18.

Og mange ble minnet om Mesta, Oslo Met, Vy, osv - og for egen del Norec (tidligere Fredskorpset) og Ruralis (tidligere Norsk senter for bygdeforskning).

Les også: Bør navn på statsorganer reguleres? - Direktøren i Språkrådet fortviler

Forandring fryder

Et navneskifte medfører oppmerksomhet og ofte negativ omtale basert på følelser. Vi liker det vi er vant med. Forandring fryder - ikke.

Men vel så ofte dessverre er harmen berettiget både språkfaglig og merkevarefaglig.

Men forandrer O egentlig noe som helst utover at det er et navn på et nytt havsenter i Bergen? Hvis det nye akvariet i Bergen blir helt fantastisk, så er det sånn sett ikke så farlig om senteret det ligger i heter f. eks Verdenshavssenteret eller O.

Merkearkitektur

Merkearkitektur handler om forholdet mellom merkene og hvordan dette organiseres: De som jobber i Fiskeridirektoratet skal til Fiskeridirektoratet. De som skal i møte på Havforskningsinstituttet skal til Havforskningsinstituttet. Og de som skal besøke det nye akvariet skal til akvariet - eller er det de som skal til O?

Det er vel egentlig strengt tatt de som går på do i verdenshavssenteret (hvis fulle navn oppgis å være «O - Ett hav. Ett senter») sitt fellesareal som besøker O når de er på do. - Og selv om bokstaven O ikke evner å skape noen som helst form for forventninger eller umiddelbare assosiasjoner så kan det jo bli en fantastisk opplevelse.

Ønsker du å få med deg noen av harseleringene, som naturlig nok følger et i utgangspunktet uladet og tanketomt navn, er det gullkorn å finne:

Toppbildet: Skjermdump fra lanseringsfilmen “Vi er O” som du kan finne her.

Lyst til å lese mer om merkenavn og navneutvikling?

  1. artikkel: All verdens merkenavn er plassert i 8 kategorier
  2. artikkel: Hvilke merkenavn er typisk for pionérer?
  3. artikkel: Hvilken kategori merkenavn er typisk for en premium posisjon?
  4. artikkel: Merkenavn fra helvete
  5. artikkel: Merkenavnene du garantert glemmer
  6. artikkel: Hva er det som gjør at Kork er et godt merkenavn?
Fagartikler
Sidsel Lie