Internasjonal designpris til Grid og Synnøve

Grid vant den prestisjetunge prisen D&AD Awards, for redesign av merkevaren Synnøve Finden.

Sjelden et selskapsmerke innen dagligvare mottar pris

Det er svært sjeldent, om det i det hele tatt har skjedd, at et selskapmerke innen dagligvare mottar denne prisen. Antagelsen er at det legges relativt lite ressurser i design av selskapsmerket, og at betydelig endring og redesign er forbundet med høy risiko i forhold til gjenkjennelse i butikkhylla.

D&AD Awards er en internasjonal pris som første gang ble utdelt i 1962. I år var det 20.000 innsendelser globalt, og 64 nominasjoner i kategorien «Branding».

Evolusjon eller revolusjon?

I forbindelse med redesign er det naturlig nok diskusjoner rundt graden av endring. Vår innsikt og erfaring er at dersom du beholder navn og for eksempel farger kan det gjøres revolusjonerende formmessige designgrep uten tap av rask identifisering.

Designprosessens problemstillinger var mange: Hvordan gjøre et betydelig redesigne av en visuell identitet som har eksistert i 90 år uten å miste gjenkjennelse? Hvordan designe en ny logo og et designspråk som er lekent, karakteristisk, energisk, lett å like, med potensielt ikonisk status?

Hvordan skal vi ta selveste Synnøvejenta fra Finden videre?

I prosessen gjorde vi flere undersøkelser, blant annet fikk unge i alderen 19 – 28 år i oppgave å tegne Synnøves logo på tre minutter etter hukommelsen. Vi ble ganske overrasket over detaljer flere hadde med.

I all hovedsak avdekket undersøkelser at navnet, jenta, fletta og fargene gul og rød, sola og kua var vesentlige kjennetegn, og elementer vi ville ta med videre i et variert, men konsistent og distinkt designspråk på tvers av kontaktpunkter og kanaler. Synnøvejenta er nå Synnøve Findens merkemaskot, og det er absolutt ingenting som tyder på at folk ikke fant osten sin. Synnøve gulost økte salget i lanseringsmåneden.

Merkevarens fire trylleformler og effekten av en merkemaskot kan du lese om her.

Meierikategoriens «first lady»

Synnøve var forut for sin tid, og tok utdanning i en tid hvor kvinner ikke en gang hadde stemmerett.

Jenta med tiltakslyst, og pågangsmot dro etter meieriskole i Stavanger videre til hovedstaden Kristiania hvor hun sammen med kjæresten Pernille Holmen i 1928 etablerte Synnøve Findens Ostefabrikk på Vålerenga.

– Gadd vite hva godeste Synnøve ville sagt i dag om at firmaets logo fra 1928 i 2020 mottar internasjonal designpris.

All honnør til Synnøve Finden som turte å satse og var villig til å bruke ressurser på å utvikle en fantastisk identitet, som de har all grunn til å være stolt av i Alvdal midt i væla.

Betyr mye

– Denne prisen betyr mye for oss. Først og fremst fordi det betyr at vi har gjort noe riktig. Men også fordi vi ser at nytt design som får denne type priser er design som lykkes hos forbruker og som gir merverdi, sier kategorisjef Mikkel Haugstveit. – Vi er enormt stolte av arbeidsplassen vår og vi syns der er utrolig kult at vi nå har fått en logo som fremmer de verdiene vi står for. Stolte, uredde og lekne. Denne prisen fortjener Grid, men også alle som jobber i Synnøve Finden i Alvdal, Namsos, Hardanger, på Lier og i Oslo, sier Haugstveit.

Effekten av distinkte brand codes

Kjært barn mange navn… I mars i år besøkte konsulent og professor i markedsføring, Mark Ritson, Norge for første gang da Kampanje arrangerte «Merkevaredagen». Professoren er blant annet kjent for sin standhaftige vektlegging av hvor viktig distinkte brand codes er for å oppnå markedsføringseffekt og resultater. Og han kan selvfølgelig ikke ikke motsies.

Det som blant annet er bra er at det er en merkevarekonsulent og professor som har gjort hundrevis av case studyes som hevder dette, og ikke en designer eller stakkars designrådgiver. For dette er ikke noe nytt. Dette har vi jaggu mast om i åresvis.

Anbefaler Ritsons 10 case studies av hva som skaper effektiv markedsføringseffekt og betydningen av distinkte brand codes – eller merkeelementer og designspråk som vi gjerne sier på norsk. Videoene finner du her (hver snutt varer i underkant av 10 min).

Du kan se foredraget Ritson holdt på «Merkevaredagen» her. Anbefaler å følge presentasjonen mens du ser video-opptaket.

I år var det tre norske byråer som mottok D&ADs heder og ære. I tillegg til Grid branding og Synnøve Finden fikk Creuna Norway og Oslo kommune Wood Pencil, og SGD to nominasjoner for henholdvis Fremtind og Brand Norway. Arbeidene er presentert her.

Aktuelt
Sidsel Lie