Yoplait Kvarg – når flower power gir økt hyllestyrke
Med nyheten Yoplait Kvarg setter vi en ny retning for Yoplaits norske designspråk. En styrket og mer prominent merkemarkør i Yoplait-blomsten og et tydeligere, rødt fjernsignal sørger for et distinkt pakningsdesign som oser av hyllestyrke.
Hovedsatsningen til Yoplait i Norge har i lang tid vært produktserien Double 0 %. Men, til tross for at serienavnet Double 0 % har vært dominerende i designet, viste en analyse at Yoplait-blomsten var merkevarens klart sterkeste merkemarkør.
Da vi skulle utvikle pakningsdesignet til Yoplait Kvarg, var det derfor naturlig å prioritere ny Yoplait-logo hvor blomsten er langt mer fremtredende enn navnetrekket, og å gjøre logoen større og mer sentral. Da vil den fungere som et tydelig blikkfang og være en sterk avsenderidentifikator.
Fra liten logo med liten blomst i utkanten av designet, til stor logo med stor blomst i sentrum av designet.
Rødt står ut blant det nøytrale
For å ytterligere styrke fjernsignalet og stå ut i en ellers ganske nøytral yoghurthylle, valgte vi å utnytte den røde fargen fra blomsten som en merkefarge. Røde toppfelt og røde lokk samler Yoplait-variantene i en fargeblokk og bidrar til sterk tilstedeværelse i butikkhylla.
Design for enkel navigasjon
Designet har et logisk informasjonssystem som utviklet for å gjøre det enkelt å først identifisere Yoplait som merkevare, deretter gjenkjenne produktkategorien Kvarg og til slutt finne ønsket smak. Viktige claims om høyt proteininnhold og fravær av kunstig søtning er også kommunisert på en balansert måte uten å dominere designet.
Logo og navn med historie
Yoplait har en lang og stolt historie som startet i 1964, da 100.000 franske melkebønder fordelt på seks regionale meierikooperativer slo seg sammen, og i 1965 ble den nye, nasjonale merkevaren Yoplait lansert.
Yoplait er et teleskopord, en sammenslåing av Yola og Coplait, som var navnene på to av de seks kooperativene. Logoens seks blomsterblader symboliserer de seks opprinnelige kooperativene, og blomsten står som et tidløst symbol på natur, kvalitet og friskhet.