Bakgrunn
I 2018 ville Norgesmøllene utfordre markedsleder Axa på havregryn. Grid fikk oppgaven med å utvikle merkeposisjon, navn og design.
Der havregryn tradisjonelt blir formidlet som et trygt og traust landbruksprodukt, så vi potensialet i et navn og design som formidler energien havre gir.
Resultatet ble merkevaren Urkraft. Det er særlig den visuelle utformingen av navnetrekket, samt foto og tekst på pakningen, som formidler den tøffe, energiske personligheten vi så for oss.
Etter tre år med svært godt salg kom Norgesmøllene tilbake: Nå er vi klare for å forsterke den emosjonelle verdien som ligger i sunn, langvarig energi.
Energi inn i en attraktiv kontekst
Gjennom arbeidsmøter med Norgesmøllene landet vi en spisset merkevareposisjonering: Urkraft skal oppleves som naturlig energi til å oppleve mer.
Der andre merkevarer er opptatt av energi til et ustanselig prestasjonsjag, gir Urkraft deg overskudd til det du egentlig drømmer om.
I tråd med produktenes naturlighet og norske opphav, definerte vi norsk natur som Urkrafts lekegrind.
Mindre råvare, mer merkevare
Vi ønsket å beholde den røffe Urkraft-logoens hvite, ujålete bakteppet. Og siden havregryn er et velkjent produkt for de fleste, kunne vi med fordel gi avkall på produktbildene, og i stedet gi plass til merkevare-fortellingen.
Matinspirasjon på merkevarens premisser
En merkevare som ønsker å skape et tydelig etterlatt inntrykk, må legge merkevareposisjonen til grunn for alle valg.
Oppskriftene på pakningene er energirik mat som egner seg både før og under turen. Eksempelvis havrebar, bananpannekaker, kjøleskapsgrøt og steel-cut salat. Bildestilen er røff, maten real og settingen naturnær.
Resultatet av redesignet er et pakningsdesign hvor alle elementer til sammen gir en sterk, samstemt opplevelse av merkevaren Urkraft.
Merkevaren gir økt verdi ved merkeutvidelser
Urkraft er basert på råvaren havre, men er mer enn det funksjonelle produktet. Merkeløftet, personligheten og merkefortellingen om opplevelser i norsk natur, gir en merverdi på tvers av produktkategorier.
Lanseringen av grøt, barer, drikke og granola er godt differensiert fra eksisterende brands i kategoriene gjennom å være en del av merkevaren Urkraft.
Oppdragsgiver: Norgesmøllene AS og Mesterbakeren (Havrebrød)
Filmproduksjon: Field Productions
Naturfoto: Bård Basberg, Sverre Hjørnevik, Vegard Aasen, Andreas Winter, Stefan Isaksson, Rune Hammerstad, Bjørn Joachimsen, Hans Kristian Krogh-Hanssen (generativ KI er benyttet på enkelte bilder).
Matfoto: Aina C. Hole
Matstylist: Monica Sjøli