En ny serie som styrker merkevaren Maarud Potetgull
Maarud Potetgull er den originale potetchipsen – og nordmenns favoritt i kategorien. En merkevare som står for trygghet og god smak, men som ikke nødvendigvis oppleves som den mest innovative. Designet for den nye serien Maarud Potetgull Intense viser at merkevaren også kan gi spillerom til sprekere varianter med mer smak - og likevel beholde en gjenkjennelig identitet.
Merkearkitektur – forskjellen på suksess og fiasko
Design som gir suksess handler om mer enn å "få pakningen til å se fin ut". Koblingen mellom produktkonsept og merkevare er avgjørende for vekst. En tydelig merkearkitektur kan være forskjellen på suksess og fiasko – men blir ofte oversett.
Mark Ritson sier det rett ut:"Brand architecture is probably the single biggest issue that most companies face with brands, and yet it’s a topic they are totally ignorant of."
Ofte kommer merkearkitektur opp som en diskusjon sent i prosessen. Men i arbeidet med det som ble Maarud Potetgull Intense, startet vi der.
En ny variant, et undermerke eller en ny merkevare?
Da Maarud kom til oss med to nye potetchipsvarianter, diskuterte vi i fellesskap: Er dette bare en ny smak innen Maarud Potetgull, et undermerke, eller en selvstendig merkevare støttet av Maarud?
De nye produktene har større smaksintensitet - altså ikke bare sterkere smak, men mer smak. I tillegg er flakene riflede og sprøere. Konklusjonen ble at produktene må skille seg mer ut enn tidligere lanseringer, men fortsatt være en del av Maarud Potetgull.
Et undermerke under Maarud Potetgull
Navn og design måtte balansere to hensyn:
Gjøre det tydelig at produktene skiller seg mer ut enn andre Potetgull-varianter.
Sikre at forbrukeren fortsatt forstår dem som en del av Maarud Potetgull.
Løsningen ble et tydelig undermerke: Maarud Potetgull Intense. En serie som tilfører merkevaren Maarud innovasjon og energi, samtidig som den bygger videre på tryggheten i Maarud Potetgull.
En eksplosjon av intens smak
Den etablerte merkevaren Maarud Potetgull er lett gjenkjennelig: Det ikoniske Maarud-skjoldet er selvsagt på plass, og med brunfarge, slik bare Potetgull har. Potetgull-logoen er som alltid i gull. For at “Intense” ikke skal ta for mye fokus fra “Potetgull”, er serienavnet en integrert del av smaksnavnene; "Intense Green Pepper" og "Intense Bacon BBQ".
Spesifikke serie-grep gjør likevel at Potetgull Intense skiller seg tilstrekkelig fra Potetgull : Typografien er særegen. Inni skjoldet formidles produkt gjennom ett stort flak som knekker med smakselementet imellom. Bak skjoldet ligger en visuell eksplosjon av smak, som forsterker opplevelsen av intensitet.
Resultat: En sterkere merkevare og produkter flere vil prøve
Maarud Potetgull Intense er et godt eksempel på hvordan merkearkitektur skaper vinn-vinn. Maarud Potetgull gir nyhetene troverdighet og trygghet, mens Intense-uttrykket tilfører merkevaren mer energi og innovasjon. Resultat: En sterkere merkevare – og produkter flere vil ønske å prøve.