Bakgrunn
Interessen for å spise mindre kjøtt er stadig økende. Begrep som flexitarianer og deltidsveggis er i ferd med å etableres, og Coop vil møte forbrukernes ønske om en grønnere hverdag ved å lansere en serie velsmakende vegetarprodukter.
Alle kan ta en vegetardag
Vegetarburgere plasseres sammen med andre burgerprodukter i kjøttdisken. Serienavnet må altså være tydelig på at dette er vegetarprodukter.
Navnet Vegetardag inviterer også kjøttspisere til å velge et grønnere alternativ i kjøpssituasjon. Alle kan kan ta en vegetardag selv om de ikke er vegetarianere.
Kjempesuksess
Sommeren 2016 ble de første to produktene lansert; Rødbetburgere og Erte- og bønneburger. Burgerne ble umiddelbart en av storselgerne, og på høsten ble det lansert flere middagsprodukter. Suksessen er et faktum og nå dobler Coop vegetarsatsningen.
Fakta Coop Vegetardag
- Består i dag av seks ulike middagsprodukter. I tillegg til de to vegetarburgere, ble det i fjor høst lansert fire nye produkter i serien: Coop Pulled, Coop Tacofyll, Coop Salatterninger og Coop Nuggets
- I februar lanseres seks nye vegetarprodukter
- Alle produktene i Vegetardag-serien er soyafrie
- Produktene selges i Coops kjeder: Extra, Obs!, Coop Mega, Coop Prix, Coop Marked og Matkroken
Oppdragsgiver: Coop Norge Handel AS
Matfoto: Fotograf Aina C. Hole | Matstylist Monica Bjerkerud Sjøli