Fra merkeelementer til merkemarkører (distinctive brand assets)
Grid ble gitt oppgaven å modernisere og forynge Stranda, uten å tape opplevelse av kvalitet og tradisjon. Vi skulle gjøre merkevaren mer aktuell, relevant og attraktiv, styrke Strandas distinkthet (fjernsignal), samtidig som vi forenklet navigeringen mellom de ulike variantene (nærsignal).
Strategien ble å rydde opp og forenkle designspråket gjennom å beholde og forsterke de merkeelementene Stranda har, og fjerne alt som kan karakteriseres som “intern støy” i designet.
Ved å styrke de eksisterende merkeelementene gjør vi dem til reelle merkemarkører. Samtidig undersøkte vi muligheten for å legge til nye elementer med potensial til å bli selvstendige merkemarkører. Og for å hjelpe kunden å finne sin favoritt innførte vi et tydeligere informasjonssystem.
En stolt, selvsikkert og moderne merkevare
For å få Stranda til å fremstå enda stoltere og mer selvsikker, og dermed distansere merket ytterligere fra det generiske i kategorien, gjorde vi en rekke justeringer:
Vi beholdt navnetrekket, blåfargen og den firkantede rammen rundt vinduet som ga innsyn til produktet. Fordi Stranda stoler på kvaliteten og fristelsen som ligger i produktene, ble vinduet gjort markant større og blåfargen justert for å gi en mer premiumfølelse. Produktfoto og unødvendig “ornamentering” ble fjernet.
For å gjøre navigasjonen enklere, innførte vi et nytt system med tydelige fargekoder og en mer moderne variant av den eksisterende skrifttypen. Produktinformasjonen ble gjort mer enhetlig samtidig som designet ble ryddigere og enklere å forstå og bidro til et mer moderne og yngre uttrykk.
Vi tilførte også et nytt merkeelement, Stranda-emblemet, som forsterker tilknytningen til opphavsstedet (Strandafjorden, Sunnmørsalpene og vinden) og merkets 50 år lange historie.
Det ble valgt å bruke en matt lakk med noen blanke detaljer. Dette ble gjort for å øke kvalitetsopplevelsen og distansere merket fra kopier. Men også for å gi økt synlighet og lesbarhet ved å unngå gjenskinn i blank plast under butikkenes skarpe belysning.
Oppdragsgiver: Grilstad AS