Vi gjentar suksessen
Etter suksessen med Solo Super julebrus i 2022 og fjorårets Solo Super sommerbrus, som ble utviklet sammen med brusblogger og influenser Linnéa Myhre, var det naturlig for Ringnes å fortsette samarbeidet. Linnéa savnet en sukkerfri tropisk brus uten mango, og landet på den søte og syrlige kombinasjonen av ananas og grapefrukt.
Mange hadde nok forventet seg en påskebrus denne gangen, men selv om Solo Super Tropisk lanseres i slutten av februar, er den ment å være en helårsbrus som vil være til salgs helt til neste år.
Surf’s up
Det ville vært nærliggende å kalle denne brusen Solo Hawaii, som også var et naturlig arbeidsnavn da brusen ble utviklet. Men Solo er jo en erkenorsk merkevare og trengte noen tydelige og stolte norske referanser i designet folk kunne relatere til. Solo er ikke Fanta, og det er primært den norske identiteten som differensierer den.
Når Solo ikke uten videre kunne flyttes til tropiske strøk, måtte vi finne noe tropisk her hjemme i stedet. Da tenkte vi ikke først og fremst på klimaet, men store surfebølger, det har vi.
For i likhet med Hawaii er jo Norge et eldorado for surfere. Ikke minst på Undstad i Lofoten, som er verdenskjent for arktisk surfing på sitt beste. Derfor er landskapet i designet inspirert av dette lille og koselige stedet i nord, som er omgitt av fantastisk natur og veldig store bølger.
Merkekarakter som tar bølgen
Med ananas som den dominerende smaken, føltes det naturlig med en personifisert ananas i designet. Og når denne duden først var på plass var det like naturlig å plassere hen surfende på en bølge.
For å understreke smaken av grapefrukt ble landskapet badet i et rosa lys, som også gir en stemning av vakker solnedgang. For utforming av ananasfiguren og de ulike elementene i landskapet samarbeidet Grid med den dyktige illustratøren Magnus Riise.
Design og reklame
Grid utviklet designet på både PET (0,5 liter flaske), sleek can (slanke bokser), fridgepack (emballert 10 pk ), D-pak og tredjedelspall.
I tillegg laget vi en lanseringskampanje bestående av bannere (programmatiske og display), print og utendørs.
Begge deler gjør den rosa brusen med en surfende ananas, til en brus det er lett å kjenne igjen og lett å få øye på i butikkhylla.
Oppdragsgiver: Ringnes AS
Illustrasjon: Magnus Riise
Animasjon: Grid