Jakten på påskeegg, avsenderidentitet og en helhetlig kampanje
Q-meierienes påske får fornyet påskeeggjakt på kartongene, en helt ny online quiz og en støttende reklamekampanje - som ivaretar og bygger Qs etablerte merkevareelementer.
Bakgrunn
Grid designet Q-meierienes påskekartonger for første gang i 2017, og nordmenn har kunnet lete etter påskeeggene i myldreillustrasjonen hver påske siden den gang. Q-logoen har alltid vært sterkt tilstede, og variantfargene beholdt, men påskekartongene skilte seg en god del fra designet som preget kartongene resten av året.
Ett av målene da Grid utviklet en ny visuell identitet for hele porteføljen av Q-meierienes melk og matlagingsprodukter i 2020, var å gjøre merkevaren Q mer gjenkjennelig på tvers av produktkategorier. En forutsetning for årets påskekartong var derfor at denne avviker mindre fra helårs-designet.
Oppgave
- Utvikle et design som gir en engasjerende jakt på påskeegg i myldreillustrasjon på pakning og spesialdesignet kampanjeside (digital løsning, online quiz), samtidig som Q-melk og Q-fløte er lett gjenkjennelige i butikken.
- Utvikle relaterte påskeoppgaver som tar forbruker fra kartong til Qs digitale flater og quiz.
- Reklame og SoMe-poster som promoterer Qs engasjerende påskeoppgaver.
Strategi og gjennomføring
I tråd med nytt design for melk og matlagingsprodukter, beholder kartongen den fargede bølgen bak logoen. For å videreutvikle den populære påskejakten og ytterligere øke engasjementet, gjorde vi to hovedgrep:
Aktualisere illustrasjonen Vi har lagt inn flere morsomme elementer du kan lete etter; alt i fra elementer fra norske byer (finner du Skrik som flytter inn i Munch-museet?) til mer odde detaljer, som Minecraft-mannen på ski, eller en hare på snowboard.
Innføre online quiz Den store nyheten i 2022, er imidlertid at Q-meieriene i år inviterer til “Norges største PåskeQuiz”, en online quiz som lar folk kose seg med hjernetrim i god Q-ånd lenge etter at man har forlatt frokostbordet og satt kartongen tilbake i kjøleskapet.
Eggene du finner på påskekartongen gir deg koden til å delta på quizen som du finner på q-meieriene.no, en quiz med en spørsmålbase på 500 spørsmål og en “Kahoot-aktig” spillmekanikk med fire svaralternativer og en klokke som tikker mens din poengscore reduseres.
Har du ikke funnet koden på en påskekartong fra Q-melk, så kan du også lete etter eggene på en digital 3D-kartong inne på Quiz-siden.
Kampanje
For å sikre at forbruker både får med seg at påskekartongene med eggjakten er ute i butikk, og at det i år er tilført en online quiz, utviklet vi en kommunikasjonskampanje i to spor:
Forbrukerrettet dialog i sosiale medier og via PR. Vi informerer om at jakten på påskeeggene er tilbake og at kartongene endelig er i butikk. Og vi kommer med drypp om andre morsomme elementer, alt i fra at det finnes morsomme detaljer du kan lete etter på kartongene, til at Q også har laget en morsom Quiz-bok som de heldige eller dyktige kan vinne.
Kommersiell reklame, som mer direkte oppfordrer folket til å lete etter egg, og bli med på quiz. Her benytter vi annonseringsmuligheter i sosiale medier (Facebook, Instagram, Snapchat), samt bannere på mobil og utendørsplakater på buss- og trikkestopp i Oslo.
Oppdragsgiver: Q-meieriene Illustrasjoner: Flu Hartberg | Grid branding