Kefir – et nedstøvet produkt som er bra for magen
Nordmenn forbinder kefir med magehelse. Samtidig har kefir et nedstøvet image. Mange tenker på kefir som et produkt for besteforeldre, eller som bare benyttes til tradisjonsrik matlaging.
I andre europeiske land har imidlertid kefir fått en ny vår, og produktene når ut til langt yngre målgrupper. Q-meieriene ønsker også at flere nordmenn skal oppdage kefir, og samtidig gi dem et godt alternativ til veletablerte Biola, Activia og andre syrnede produkter.
Mage-effekten må gis en relevant rolle
Da Q-meieriene kom til oss, var det bestemt at produktserien skulle posisjoneres som bra for magen. Men hvordan børste bort støvlaget fra kefir?
Løsningen er å gi Q Kefir sin positive mage-effekt en rolle som oppleves relevant for unge nordmenn. Og Q Kefir må få en personlighet som matcher denne rollen - tatt ut i design og reklame.
Vi ønsket å skille Q Kefir fra Activias medisinske tilnærming til mage, hvor produktenes rolle er kontroll i hverdagen. Vi ønsket at Q Kefir i stedet skulle underbygge at en god mage gir deg større glede av hverdagens små og store øyeblikk.
Personligheten skal være energisk og bekymringsløs. Slik skiller Q Kefir seg også fra Biola som er mer dempet i sitt uttrykk.
Pakningsdesign som gjør deg glad
Produktets personlighet har resultert i en uformell font og leken illustrasjonsstil. Hjertet symboliserer positive følelser, og benyttes som en allsidig placeholder; det rammer inn smaken og får frem magebudskapet.
Et stort, hvitt hjerte på tvers av kartongens sider er et blikkfang som også skiller variantfargen fra tekstlig informasjon på fremsiden.
Reklame som viser relevans i en moderne hverdag
Reklamen påminner om en rekke hverdagslige situasjoner som alle blir bedre med god mage. Rask klipperytme er parret med ny, norsk musikk tilfører Q Kefir den riktige energien.
Avsenderidentiteten er godt ivaretatt: Alle situasjonene har kartongen og glass med kefir i sentrum av bildet, også i nedklipp til sosiale medier. Det bidrar til at reklamen ikke bare kommuniserer magen, men også skaper fristelse.
Da vi startet arbeidet med Q Kefir var utfordringen tydelig. Det har løsningen også blitt, med design og reklame som bygger opp under den samme ønskede posisjonen i markedet.
Oppdragsgiver: Q-Meieriene
Filmprodusent: The Oslo Company i regi av Meriam Braanaas
Musikk: Lyse Netter - Sett fyr på denne byen