En Big One skapt for deling
Når emballasjen underkommuniserer produktets viktigste fordel, må design og reklame spisse kommunikasjonen for å få den frem.
Oppgaven
BigOne har utviklet en pizzaserie som metter to sultne voksne. Pizzaene er tykkere enn originalen, og med sin firkantede form fyller de pizzaesken fullt ut.
Utfordring i butikk er at esken bare er litt større enn eskene til de runde, og mindre, BigOne-pizzaene. Oppgaven var derfor å gjøre det tydelig at dette er en stor BigOne-pizza. Ikke bare en ny smak.
Navnet peker på pizzaenes særegenhet
Seriens egennavn ble sentralt for å underbygge størrelse. Men det måtte samtidig være i tråd med BigOnes amerikanske opphav og tone of voice. Vår anbefaling ble “BigOne Giants” – et navn som gjør at man umiddelbart tenker at det er en stor pizza.
BigOnes kulturelle link til USA er også godt ivaretatt: De sportsinteresserte vil gjenkjenne Giants som to populære amerikanske lag; New York Giants (amerikansk fotball) og San Francisco Giants (baseball).
Ser ut og snakker som BigOne
Blåfargen som distinkt merkeelement og det tøffe uttrykket fra originalserien, er videreført også på BigOne Giants. Det innebærer også pizzanavn med attitude og pizzabilder med punch.
Reklame som gir grunn til valg
I reklamen har vi fokus på eksistensgrunnlaget for en stor pizza, nemlig at den er skapt for å deles. For at folk umiddelbart skulle oppfatte dette har vi vektlagt budskapene “Even bigger BigOne” (egenskap) og Made for sharing” (fordel).
Det visuelle uttrykket og tone of voice er i tråd med øvrig BigOne-reklame: Tett på produkt, bold typografi, rask klipp og tøff musikk. Til sammen skaper det opplevelsen av at BigOne er et merke som tar pizzanytelse på alvor.
For å lese mer om bakgrunnen for BigOnes øvrige kampanjer gå til caset: Like amerikansk, men stoltere og mer moderne, går BigOne all inn for å gi deg maksimal pizzanytelse
Oppdragsgiver: Orkla Foods Norge
Produksjonsselskap: One Big Happy Family
Film: Studio Isidor
Foto: H2W Studio