Møller Bil: Ny visuell identitet som forsterker en ny posisjonering
Gjennom ny posisjonering og ny visuell identitet styrkes opplevelsen av at Møller Bil ikke bare kan bil, men også er en empatisk forhandler som forstår kundenes behov for en bekymringsfri bilhverdag.
En innsiktsbasert posisjon som møter udekte behov
Hvordan kan Møller Bil skille seg ut på en måte som oppleves som relevant for kundene? Med fersk innsikt innhentet av Perceptor, hadde vi et solid utgangspunkt for å forstå avviket mellom forbrukerbehov og opplevelsen av bilforhandleres leveranser.
Gjennom workshops med ansatte fra ulike avdelinger i Møller Bil, ble det tatt tydelige valg som dannet grunnlaget for en ny posisjonering.
Kundefokus
Innsiktsgrunnlaget avdekket at mange forbrukere kjenner på en usikkerhet knyttet til bilforhandlerbransjen: Kan jeg stole på at rådene jeg får er til mitt beste? Får jeg hjelpen jeg trenger når problemer oppstår?
Disse spørsmålene pekte på et udekket behov for en aktør som både har fagkunnskap og er empatisk og tilgjengelig.
Kompetent, men også behjelpelig og tillitsvekkende
Møller Bil er en av Norges største bilforhandlere, med nærmere 100 års erfaring. Fagkompetansen er det ingen tvil om. Men målet er at denne kompetansen også skal oppleves som en hjelp i hverdagen – en støtte i møte med de små og store bilutfordringene mange kunder står i.
Det betyr at Møller Bil ikke bare skal fremstå som kompetent, men også som behjelpelig og tillitsvekkende. En konsekvens er at rådgivning og kontrakter må kommuniseres på en måte som er lett å forstå – også for dem med begrenset bilinteresse. I tillegg kan Møller Bil utvikle flere tjenester og oppfølgingspunkter som gjør det nye merkeløftet til en opplevd virkelighet:
«Møller Bil gir hjelp til en bekymringsfri bilhverdag.»
En visuell identitet med varmere personlighet
Den eksisterende visuelle identiteten ga opplevelsen av en solid aktør - en dimensjon som var viktig å beholde. Men sett i lys av ny posisjonering, ble totalinntrykket for kaldt.
Utgangspunktet for redesignet var derfor å bevare det som uttrykker trygghet og kompetanse, men samtidig tilføre varme.

Visuell profil før redesign.
En rikere fargepalett og ny støttefont
Selv om den etablerte blåfargen fortsatt er sentral, er paletten utvidet med mørkere og lysere blåtoner, beige og varme korallfarger. Dette gir identiteten dybde og fleksibilitet, og gjør det mulig for Møller Bil å kommunisere med både autoritet og varme – avhengig av kontekst.
Den etablerte og stramme hovedfonten er beholdt, men vi har supplert med en mer særpreget font til overskrifter. Samspillet mellom de to fontene bidrar til at Møller Bil fremstår som både kompetent og tilgjengelig.
Den særegne Ø’en får en ny rolle
Navnetrekket til Møller Bil har lenge hatt særpreg gjennom sin karakteristiske Ø. I den nye visuelle identiteten er Ø’en gitt en mer sentral rolle. Den benyttes i større grad frikoblet fra navnetrekket, og fungerer som merkemarkør - blant annet i salgsannonser.

Finn-annonser før og etter
Videre definerer Ø’en hvordan bilder kan kroppes i kommunikasjonsflater, vi har gitt Ø’en liv på en måte som kobler den direkte til merkevareløftet: I reklamefilm og dynamiske flater snus Ø’en 180 grader og blir til et bekymringsfritt smil.
Merkemarkøren fungerer som en unik visuell signatur som både er umiddelbart gjenkjennelig og bygger ønskede assosiasjoner.
Resultat: Et tydelig løfte og distinkt identitet
Det nye merkeløftet «Møller Bil gir hjelp til en bekymringsfri bilhverdag» og den visuelle identiteten – med en anvendelig og fleksibel merkemarkør – gjør Møller Bil mer relevant i kundenes øyne.
Posisjoneringen ivaretar bilkompetansen som grunnpilar, men flytter samtidig fokuset mot å gjøre bilhverdagen enklere og fri for bekymringer. Den visuelle identiteten bygger videre på etablerte elementer som signaliserer soliditet, men er samtidig tilført en ny varme og vennlighet.
Resultatet er en helhetlig merkeopplevelse der Møller Bil fremstår som den behjelpelige eksperten – en som virkelig forstår kundenes behov.
Oppdragsgiver: Møller Bil
- Merkevarestrategi








