Et moderne sengemerke som gjør god søvn enklere
Å revitalisere en merkevare handler ofte om å gjøre den mer moderne. Men det bør også inkludere mer.
Bakgrunn og oppgave
Grids samarbeid med Ekornes Beds om visuell identitet og reklame for Svane startet med at vi vant en pitch sammen med byrået Brunch.
Vår første oppgave ble å tydeliggjøre hva merkevaren Svane står for, og hvordan den kan oppleves mer relevant enn konkurrentene.
Premium, men samtidig folkelig
Etter workshop med Ekornes Beds om Svanes posisjonering ble konklusjonen: Svane, som stort sett befinner seg i øvre prissjikt, skal fremstå premium, men mer folkelig og inkluderende enn nærmeste konkurrenter.
En konsekvens av det var å gjøre Svane enklere å forstå. Gjennomgang av innsikt viste nemlig at forbrukere synes det er vanskelig å skille det ene sengemerke fra det andre. Og ikke minst forstå hvorfor velge merket.
Litt slemt sagt forklares sengenes teknologi på en måte som gjør at du må elske å lese bruksanvisninger for å få med deg budskapet.
Teknologi-budskap som ikke skremmer
I revideringen av den visuelle identiteten innførte vi derfor en sekundær font og en visuell maner for teknologi-informasjon. Disse virkemidlene gir et tydelig signal om at du ikke trenger å være ingeniør for å forstå budskapene om hvorfor du sover godt i en Svane-seng.
Sammen med Brunch arbeidet vi også ut kortfattede tekster som løftet frem de faktiske fordelene for forbruker.
Denne måten å formidle søvnbevisene på, er tatt ut i en rekke flater – fra butikkmateriell til reklame.
En logo tilpasset vår tid
Det var samtidig viktig at Svane fremstår som et premium merke. Logoen ble derfor gjort både mer klassisk og mindre detaljert, og fungerer derfor også godt i digitale flater.
Fra to merkevarer til en
Madrass-teknologien IntelliGel er det viktigste beviset for den høye søvnkvaliteten i Svanes beste senger. I reklame fremsto IntelliGel som en selvstendig merkevare med egen logo. For Ekornes Beds er det viktigste å bruke penger på bygge kjennskap og preferanse for Svane-merkevaren.
IntelliGels rolle er å være et bevis. I den nye visuelle identiteten er det gjort tydelig ved at IntelliGel ikke lenger har egen logo, men er integrert i en Svane-logo som benyttes for senger som har denne teknologien.
Reklame tett på folks hverdag
De to viktigste konkurrentene til Svane viser spreke nordmenn på vei opp fjellet etter en god natt søvn.
I tråd med merkeposisjoneringen, er reklame for Svane tett på sovesituasjonen og dramatiserer verdier av god søvn som den enkelte målgruppe umiddelbart kan gjenkjenne fra egen hverdag.
Filmen under er laget av Brunch.
Oppdragsgiver: Ekornes Beds
Samarbeid: Brunch Oslo