Carlsen Fritzøe visuell identitet og retailkonsept
Carlsen Fritzøe har på tre år vokst til å bli 19 byggevarehus og dermed befestet sin posisjon som lokal byggevarespesialist.
Navnetrekket har fått en snedig utforming som kobler de historiske navnene Treschow-Fritzøe og H. Carlsen sammen i en solid særegen løsning. CF-emblemet fremstår med stolthet og tradisjon (ref. våpenskjold), og egner seg svært godt som både fjern- og nærsignal.
Bakgrunn
Carlsen Fritzøe (CF) er en norsk, uavhengig byggevarekjede med butikker lokalisert i syv fylker som strekker seg fra Kristiansand i sør til Jessheim i nord. Høsten 2012 ble den nye profilen lansert og flere varehus ble fortløpende omprofilert etter å ha tilhørt Byggmakker-kjeden i mange år.
Med et godt lokalt forankret navn og en helt ny visuell identitet har CF vokst seg gradvis større og er i dag en komplett leverandør av kvalitetsprodukter innen trelast, byggevarer, jernvarer, kjøkken og interiør.
Oppgave og løsning
Etter flere år i Byggmakkers røde drakt ble det svært viktig for CF å skape en visuell profil som tydelig markerte den nye kjedens selvstendighet og svært nære, lokale forankring.
Løsningen ble helt ny blå identitetsfarge og robust logoprogram som egner seg godt på de viktigste berøringspunkter mot publikum (som spenner fra store, utvendige profilskilt, tøffe lastebiler, kundeavis og fordelskort).
Navnetrekket Carlsen Fritzøe har fått en snedig utforming som kobler de historiske navnene Treschow-Fritzøe og H. Carlsen sammen i en solid særegen løsning. Emblemet med CF i midten fremstår med stolthet og tradisjon (ref. våpenskjold), og egner seg svært godt som både fjern- og nærsignal.
Grid har vært engasjert i utforming av visuell identitet med eget designhotell og nedlastbare applikasjoner, bistått i anbudsinnhenting og utvikling av skilting (innvendig og utvendig), og retail-optimalisering av avdelingene i butikk (bl.a. gulv og maling).
Oppdragsgiver: Carlsen Fritzøe
Fotograf: Mark Purnell