Et godt merkenavn bidrar til å gjøre merkevaren differensiert og distinkt. Navnebrifen er det strategiske ...
O er navnet på det nye verdenshavssenteret som skal stå klart på Dokken i Bergen om noen år.
I 2019 engasjerte Carucel Eiendom, som står bak utviklingen av handelsområdet rundt Bjørvika, Grid i en særdeles morsom navneprosess.
I regelen er forkortelser umulige som merkenavn, men det finnes herlige unntak. KringkastingsORKesteret er et av dem.
Forkortelser er umulig å huske. Ikke liker vi dem heller. Uten at vi legger merke til det vekker de negative følelser i oss.
Lange beskrivende navn krever ofte en solid prosess for å finne frem til en effektiv forkortelse. Generelt fraråder vi bokstavforkortelser, akronymer og bokstavsupper.
Merkevarer som er posisjonert som spesialister eller produkter av høyeste kvalitet har gjerne navn som peker på stedsopprinnelse.
Merkevarer som er posisjonert som pionérer er ofte spesialister. Eponymer har gjerne en pionérposisjon.
Jeg finner ikke tall på hvor mange merkenavn det finnes i verden, men antall bedrifter beregnes til ca 300 milioner. Hvis vi legger til navn på …
Hvorfor sitter noen navn som støpt? Åpenbart ikke fordi de er negative eller rasistiske. Men det gjør ingen ting at de er det.