Hva er en trend innen pakningsdesign?
Generelle karaktertrekk eller kjennetegn (mønstre, farger, typografi m.m.), på FMCG-produkters pakningsdesign, som etableres ved at de i økende grad benyttes av designere over hele verden. Når markedslederne adopterer virkemidlene kan de defineres som en trend.
I 2016 er det seks trender jeg mener er verd ekstra oppmerksomhet: 1. Subtil minimalisme 2. Ekstrem minimalisme 3. Personlighet 4. Nostalgisk mønstermagi 5. Abstrakt geometri og 6. Nær naturen. La oss ta en titt på hva som er typisk.
Less is more
Subtil minimalisme
Et designuttrykk som kommuniserer mer ved bruk av færre virkemidler. Det handler om å være subtil i den tekstlige kommunikasjonen og utnytte taktilitet på emballasjen.
Kombinert med nedtonet fargepalett, eller en fargeklatt, skapes et visuelt uttrykk som fanger oppmerksomheten hos morgendagens forbrukere. Brukervennlig forpakning gjør produktene mer tilgjengelige.