– Design er en veldig viktig faktor for å sikre vekst for våre produkter, forteller Michael George, ansvarlig for merkevare og design i Maarud. – I prosjektet har vi vært opptatt av å utvikle et designspråk som gjør Maarud lett å gjenkjenne på tvers av produkter, en ny gullstandard. Samtidig har vi ønsket at de visuelle merkemarkørene bygger opp under vår kompetanse og stolte historie.
Grid branding AS vant kontrakten om å lage identitets- og pakningsdesign for Maarud på forsommeren 2022. Tildelingen skjedde etter en byråkonkurranse, hvor Grid branding blir eneleverandør på pakningsdesign for selskapet.
– Grid har overbevist oss hele veien, fra pitch til produksjon, med sterke kreative uttak med et solid strategisk fundament, sier George.
Tar skjoldet tilbake
– Den overordnede kreative ideen bak redesignet er å endre formen som rommer Potetgull-navnetrekket til å bli et tydelig våpenskjold. Det forsterker den ønskede posisjonen til Maarud, og gir samtidig et distinkt blikkfang, forteller kundeansvarlig for Maarud, og strategisk rådgiver i Grid, Thomas Grotle.
Det nye Maarud-skjoldet implementeres på alle Maarud-produkter som en distinkt og sentrert merkemarkør som brukes på alle produkter i porteføljen.