En merkemaskot har vi når talspersonen også er merkets frontfigur, visuelle identitet og en del av logoen, og sånn sett symboliserer et nært og livslangt forhold, som for eksempel Michelin mannen, Tony the Tiger og Stratoskua. Og ikke minst comparethemarket.com sin Aleksander Orlov.
– Med innsikt og kreativitet skaper vi merkevarer som lykkes er greia i Grid, og vår uttalte misjon. I vårt arbeid med identitetsdesign, enten det er et redesign av eksisterende visuell identitet og logo, eller utvikling av nye merker med navn, logo og identitetssystem, har vi funnet fire formler som viser seg særlig effektfulle.
Merkevarens 4 trylleformler er basert på generell innsikt i hvordan vi mennesker er skrudd sammen og hva som effektivt påvirker oss i det daglige, og gjør at vi lett husker ting.
– Jeg har skrevet flere artikler om hvordan sanseinntrykkene automatisk påvirker og styrer våre valg. Du kan for eksempel lese om effekten av kollega Kjetil Evensens av- og påkledning i sommervarmen 2018 her, eller om bildet av Jonas Gahr Støre fra valgkampen i 2017 her.
- Pendant
Den første og ofte mest effektive trylleformelen, i forhold til umiddelbar markesføringseffekt, er et relevant navn, helst konkret, med et visuelt motstykke. Klikk her så kommer du til innlegget om pendant, og merkenavn som effektivt posisjonerer produkter og tjenester.
- Alliterasjon
Den andre formelen er et relevant navn med klang som gjør navnet lett å huske. Innlegget om alliterasjon kan du lese her
- Merkemaskot
Den tredje fantastiske muligheten har over tid en særdeles relasjonsbyggende effekt. Digital markedsføring og sosiale mediers betydning har gitt merkemaskoten ny og forsterket aktualitet.
- Skjult budskap
En kode å knekke, enten verbalt eller visuelt, som bidrar til å gjøre merkevarens navn og/eller visuelle identitet ekstra interessant.
En merkekarakter er et kommunikasjonskonsept som varer over en viss tid, som for eksempel Tines Mr Melk og Shelldama – Ekstraservice, det er Shell det. Begge populære talspersoner for merkevaren som fortsatt huskes av mange.