Før i tida hadde vi i reklame- og designbransjen en slags kleskode. Om ikke damene akkurat var ikledd drakt så var vi litt dressa. Og gutta hadde pen skjorte og jakke. I dag er det ingen som reagerer om du stiller med nærmest hva det skulle være. Både det ene og det andre sømmer seg.
Det vil si vi reagerer ikke så sterkt at vi legger merke til hvordan vi påvirkes. Det er ingen tvil om at du er mer overbevisende og troverdig, med større gjennomslagskraft når den mørke jakka er på.
Det vil si det finnes unntak. Selv har jeg tendens til å bli veldig engasjert med masse kroppsspråk og høy røst, og kan finne på å både trampe i gulvet og slå i bordet, så jeg må kompensere med lyse klær og huske på og både smile og le for ikke å skremme vettet av folk.
60 millioner informasjonsenheter
Sanseapparatet vårt skanner omgivelsene kontinuerlig. Vi mottar 60 millioner informasjonsenheter i minuttet.
Men er bare er bevisst 30 – 60 av dem, men påvirkes av alle. 30 – 60 blir prosessert intellektuelt. Daniel Kahneman, mannen bak adferdsøkonomien, skriver om dette i sin bok Tenke, fort og langsomt.
Tenke fort er System 1, og langsomt System 2. System 1 er den som foregår fort, automatisk og uten viljestyring.