Design handler om å påvirke opplevelse og atferd. Fordi opplevelse og atferd styres av følelser påvirket av estetikk og funksjon, innebærer dette at følelser og atferd blir en strategisk utfordring.
Ta kontakt med meg i Grid og/eller kjøp deg litt å lese her: Change your Space, Change your Culture
Boka “Change your space, change your culture” bekrefter våre ideer
For tida leser jeg denne boka fra 2014 som markedsføres under overskriften “a new vision of the productive and innovative workspace.” Den bekrefter våre tidligere refleksjoner rundt tema. Mitt utgangspunkt er og har vært; vil du styrke kulturen og organisasjonens verdier må det oppleves i deres fysiske omgivelser. Design er opplevelser.
Bruk 45 sekunder på dette sitatet
“…For example, many companies place mission and values statements on their websites, on prominent walls, and in print media.
These statements usually carry ideas like integrity, service, teamwork, diversity, dignity, empowerment, and partnership. But the designed spaces may reveal a strong shadow culture og hierarchy, control, command, and fear.
By moving the space into alignment with access, collaboration, and value to the company, the true culture will be exposed. Trust me; it will not give up without a fight. …”
Ta styring over viktige, strategiske valg
En arbeidsplass er et organisatorisk, motiverende og estetisk uttrykk for virksomhetens idé, idealer, verdier, kultur – og dens evne til innovasjon og endringskraft.
Begrep som klustere, coworking-spaces, serendipity, branded house og fleksible løsninger er i startfasen og sammen med teknologisk utvikling vil valgene av strategisk estetikk og syn på lokaliteters egenskaper bli avgjørende. Alle beslutninger skal og må bidra til å underbygge det virksomheten ønsker å oppnå.
Øivinds profil på LinkedIn
*Experience design (XD) is the practice of designing products, processes, services, events, omnichannel journeys, and environments with a focus placed on the quality of the user experience and culturally relevant solutions.
An emerging discipline; experience design draws from many other disciplines including cognitive psychology and perceptual psychology, linguistics, cognitive science, architecture and environmental design, haptics, hazard analysis, product design, theatre, information design, information architecture, ethnography, brand strategy, interaction design, service design, storytelling, heuristics, technical communication, and design thinking.